Audi Q4 e-tron 35 Interieur

Bekijk 13 foto's
Door: BV 31-05-2021

Binnen de Volkswagen-groep moeten verschillende automerken zoveel mogelijk gemeenschappelijke componenten gebruiken. Dat is bekend. Soms leidt dat tot een gebrek aan karakter. Teveel eenheidsworst. Bij deze Audi is daar echter niets van te merken. Z’n dashboard oogt hoogtechnologisch en vooral: typisch Audi. Het is ook ergonomisch behoorlijk goed doordacht, al zijn we nog altijd geen fan van al die aanraakgevoelige zwarte plastic vlakken. Die zijn moeilijk te bedienen en ook nog eens kras- en vuilgevoelig. ‘Pianolak’ heet dat, in verkoopspraat.

Tof, maar je moet wel voor alles bijbetalen

De rijhouding en zichtbaarheid rondom zijn goed te pruimen (er is wel een dikke C-stijl, maar ervoor zit ook nog een volwaardig ruitje) en de materiaalkeuze is verdedigbaar, al hebben we in auto’s in deze prijsklasse ook al beter gezien. De afwerking blijft wel als vanouds onberispelijk. Nogal wat toffe zaken, zoals het stuurtje met afgeplatte boven- en onderzijde, USB-poorten achteraan, zetelverwarming, akoestisch geïsoleerde zijruiten… komen trouwens ook weer uit dat fameuze optiepakket dat ik in de inleiding al aanhaalde.

SUV aan de buitenkant, break aan de binnenkant

Door de hoge vloer zit je binnenin minder rechtop van je zou vermoeden. De zithouding is meer vergelijkbaar met die van een conventionele auto. Achteraan zorgt dat ervoor dat de knieën wat hoger worden getrokken, wat na lange tijd vermoeiender is dan een hogere achterbank van een echte SUV. Maar je mist wel de middentunnel en die levert er wel een echt bruikbare middenzitplaats op. Vooraan wordt heel wat van die ruimte tussen beide zetels, daar waar anders de versnellingsbak leeft, omgetoverd tot bergruimte.

De koffer heeft een drempelhoogte van meer dan 76cm (relatief hoog) en biedt een riante 520l opslagcapaciteit die uitgebreid kan worden tot bijna 1.500l met de achterbank plat. Een koffer vooraan is er niet, terwijl dat volgens mij wel tot de mogelijkheden behoorde. Ik stak m’n hoofd even onder de motorkap waar het gros van de elektronica leeft. Met een efficiëntere packaging, had daar m.i. nog wat bergruimte gemaakt kunnen worden. Al was het maar voor de laadkabels…

Geef commentaar
comments by Disqus