Hyundai i30 1.6CRDi Exterieur

Hyundai i30 1.6CRDi
Bekijk 48 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Hyundai wou voor zijn debuut in het C-segment geen risico's nemen en gaf het design in handen van Thomas Bürkle, European Chief Designer en vroeger in dienst bij BMW. Wij kunnen het ook niet helpen, maar vinden de achterkant van de i30 behoorlijk aanleunen bij de 1-Reeks van blauw-wit.
Hoe dan ook, de i30 is een leuke auto om te zien. Hij weet het juiste evenwicht te vinden tussen banaal/anoniem en te opdringerig hedendaags design. Dat zal hem van een hoge acceptatiegraad verzekeren en dat is voor een debuut in een tot nogtoe door Hyundai niet betreden autoklasse zeker een pluspunt. Uiterlijk neemt hij zowat alle hedendaagse stijlkenmerken over die we bij de concurrentie te zien krijgen: bumper en spoiler vormen één massief geheel, de doorzichtige lichtblokken ‘showen' hun lichttechniek en lopen puntig uit in de flanken, de luchtinlaat neemt grote proporties aan, al gaat Hyundai nog niet zo extreem als Peugeot. Bij de Hyundai i30 zitten de mistlichten lichttechnisch goed ingeplant (laag en ver op de hoeken) terwijl ze van de spoiler voldoende bescherming krijgen om niet voortdurend met glasbraak geconfronteerd te worden. Het eigenlijke radiatorrooster is smal en fijn, krijgt een mooi chroomaccent (nog een actueel stijlkenmerk.) terwijl de grote luchthapper onderaan dicht gemaakt wordt met een honingraatrooster in zwarte kunststof. Hyundai koos grote buitenspiegels in koetswerkkleur, zonder zijn i30 olifantenoren aan te naaien, wat de zichtbaarheid ten goede komt. Onze testwagen stond op 16" aluvelgen met Continental Premium Contact in de maat 205/55. Een duidelijk Europees gerichte keuze.

Achteraan zien we eveneens de versmelting van achterbumper en schort. De kofferklep integreert een discrete dakspoiler, waarin ook het derde remlicht gevat zit. De verticaal opgestelde achterlichtblokken ronden de hoeken van het koetswerk verder af. Het is enigszins jammer dat dit best geslaagde koetswerkdesign resulteert in een onderaan vrij smal toelopende kofferopening. De laaddrempel is dan weer niet te hoog en er zitten twee praktische grepen aan de binnenkant van de kofferklep om de handen schoon te houden bij het sluiten. Met net geen 4,25 m lengte overdrijft deze i30 niet, al was 4 m lange tijd de ‘maat' in de categorie.
Geef commentaar
comments by Disqus