BMW 335i Cabrio Veiligheid

BMW 335i Cabrio
Bekijk 21 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het wegsnijden van het dak heeft uiteraard gevolgen voor de veiligheid. BMW compenseert die door de A-stijl op te vatten als een rolbeugel. Die houdt desnoods het gewicht van de auto. Bij een nakende koprol komen ook de rolbeugels achteraan in actie. Die zijn ingewerkt achter de hoofdsteunen van de passagiers en schieten bij onheil pyrotechnisch omhoog. In de dakconstructie past uiteraard geen airbag. Een euvel dat de Duitsers verhelpen door bovenop de frontale airbags extra grote zijdelingse plofkussens te installeren. Die bieden volgens de autobouwer een afdoende bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Het spreekt voor zich dat alle vier de inzittenden de bescherming hebben over een geavanceerde (voorspanners en spankrachtbegrenzers) driepuntsgordel.

De elektronische rijhulp bestaat steeds uit ABS met tractiecontrole, stabiliteitscontrole (in twee stappen min of meer uitschakelbaar) en een remkrachtverdeler. In de optielijst vinden we aantal noemenswaardige verbeteringen, vooral aan de actieve veiligheid. De adaptieve -dus meedraaiende- bochtenverlichting voor de installatie met gasontladingslampen bijvoorbeeld. Of de adaptieve radargestuurde snelheidsregelaar waarvan opvalt dat de sturing steeds maar verbeterd wordt. Met minder paniekreacties en fouten tot gevolg. BMW biedt ook nog Active Steering aan. Dat systeem zorgt voor een variabele wieluitslag (bij gelijke stuurinput) afhankelijk van de omstandigheden. Dat raden we af omdat het het moeilijker maakt om je stuurhoek in te schatten. Vooral dynamisch ingestelde bestuurders stellen een auto die in alle omstandigheden eender reageert op prijs.

Geef commentaar
comments by Disqus