Opel GT Interieur

Opel GT
Bekijk 36 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Zo opvallend als de koets is (zeker in een fel kleurtje zoals bij onze testauto), zo ingetogen en banaal is het interieur. De tellerpartij is weinig inspirerend en het stuurtje is niet het prettigste dat al door onze vingers ging. We verkrijgen wel een acceptabele zithouding. Net. Maar ook de zetels stellen teleur, omdat ze ons veel minder vastgrijpen dan we zouden willen. De onderrug wordt wel goed ondersteund, waardoor je in de GT langere ritten aankan. De diepteverstelling van het stuurwiel is dan weer een lacune die we niet graag zien in een auto waarin de rijhouding van groot belang is. En (helaas) zijn er wel meer. Opel probeert met talrijke accenten in chroom, aluminium of glanzend zwarte lak, de aandacht af te leiden van de materiaalkeuze. Die is erbarmelijk. Tenzij je hard zwart plastic aantrekkelijk vindt.

Dat je in een auto als de GT concessies moet doen als het op gebruiksgemak aankomt, vinden we niet zo erg. We willen het daarom niet in het lang en het breed hebben over het complete gebrek aan bruikbare bergruimte. De koffer kan je ook best vergeten. Vooreerst opent die tegengesteld (omdat de klep ook gebruikt wordt om het dak in op te bergen), hij is zeer ondiep en amper 157l groot. Een bak water kan je bijgevolg alleen op de passagierszetel kwijt. En als je je weekendbagage al zou kunnen beperken tot bovenstaand volume, dan moet je wel met het dak dicht rijden. Het beschikbare volume slinkt anders tot 66l en dat zijn eigenlijk restjes aan de buitenkant rond de kapafdekking. U begrijpt dat het geen goed idee is alleen maar een GT in je garage te hebben staan.

Nog een bron van ergernis is de dakconstructie. Een volledige handmatige bediening stoort ons niet en dat de procedure wat omslachtig is... ach, de GT belooft toch niet praktisch te zijn? Betutteling vinden we echter géén goed idee. Zo moet voor de ontgrendeling van het dak de auto niet alleen stil staan. De motor moet uitgeschakeld zijn, de handrem aangetrokken zijn én de eerste- of achteruitversnelling moet ingeschakeld zijn. GM heeft erg weinig vertrouwen in z'n klanten. Anderzijds vindt het bedrijf het perfect normaal dat je de benzinetank nog met een aparte sleutel moet ontgrendelen. En wij maar denken dat enkel een fossiel als de Land Rover Defender dat nog had...

Geef commentaar
comments by Disqus