Seat Leon Cupra Inleiding

Seat Leon Cupra
Bekijk 27 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
U kent Seat als de Spaanse dochter van gigant Volkswagen, die het merk inmiddels enkele jaren geleden indeelde bij Audi, dat ook nog Lamborghini beheert. Dat heet de dynamische tak van het voormalige VAG-concern te zijn. VW zelf heeft het voor het zeggen over Skoda, Bugatti en Bentley. Een beetje dubieus omdat je Bugatti nu toch niet meteen rationele aankoopcriteria kan aansmeren. Seat zelf hinkt onder Audi ook een beetje op twee benen. Het merk moet sportiviteit en emotie (denk maar aan hun slogan ‘auto emocion') belichamen, maar leeft van modellen die op papier verre van sportief zijn. Door diesels aangedreven gezinswagens en een hele schare monovolumes. Gelukkig bewijst het merk van tijd tot tijd z'n kunnen door een potent model op de markt te gooien. Bij voorkeur van de Leon of de Ibiza, omdat hun concept zich er het best toe leent. We hadden al een Leon FR (voor Formula Racing). Die versie wordt aangedreven door een 2.0 TFSI met 200pk of een TDI met gelijke inhoud die borg staat voor 170 paarden.

Nu doet Seat daar nog een schepje bovenop; met de Leon CUPRA. Goed voor 240pk en dat voor € 25.990. Ironisch genoeg krijgt Seat daarmee geen beentje voor. Audi heeft van de A3 bijvoorbeeld nog een 3.2 V6 en een S3 in de aanbieding en VW heeft de Golf R32. Met 250pk (voor de 3.2) en 265pk (S3) tikken die nog gevoelig hoger af. Wat de Seat wél voor heeft is z'n prijs. Een stapje hoger gaan shoppen bij beide groepsgenoten zet je minstens € 9000 terug. De prijs lijkt overigens meteen een sterk aankoopargument te worden, al deelt de Belgische fiscus het model in de hoogste categorie in. Van z'n directe concurrenten zijn alleen de Ford Focus RS en de Honda Civic Type-R marginaal goedkoper. Tegelijk zijn ze ook minder krachtig. Een Mégane RS is bijvoorbeeld nog een stuk duurder. Anderzijds komt het prijskaartje al aardig in de buurt van de briljante Subaru Impreza WRX.

Je kan ook moeilijk stellen dat de Cupra krenterig is uitgerust. De uitschieters zijn Xenonkoplampen met actieve bochtverlichting, een snelheidsregelaar en een volautomatische airco. Elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, centrale vergrendeling, een boordcomputer en diens meer vinden we vanzelfsprekend.

Geef commentaar
comments by Disqus