BMW X5 3.0d Rijgedrag

BMW X5 3.0d
Bekijk 9 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De zes-in-lijn van de X5 is een evolutie van het blok dat we ook uit de eerste generatie kennen. Het is herwerkt en werd krachtiger. Voortaan is het goed voor 235pk, al zullen de Belgische versies nagenoeg allemaal van het op 211pk dichtgeknepen type zijn. Het koppel groeide van 500 tot 520Nm en is over een breder toerentalgebied beschikbaar. Op geen enkel moment gedraagt het blok zich als een instapmotor; het vertrek is fluks de prestaties zijn tot 180km/u best indrukwekkend en de standaard zestrapsautomaat is zeer alert en schakelt bliksemsnel één of twee verzetten terug als je het gaspedaal diep trapt. De handmatige schakelfunctie heeft de enige goede layout (het pookje naar voor tikken om terug te schakelen en naar achter om op te schakelen), maar zal weinig gebruikt worden. Omdat het stuurwiel geen schakellepels heeft en vooral omdat de automaat zo goed is. De nieuwe, elektronische bediening via een origineel ogende knuppel, werkt zo intuïtief dat we het bijna vergaten te vermelden. Wel dient gezegd dat het blok zich bij een koudstart meer laat horen dan we hadden gewild, ook al is dat met een romige en volle brom. BMW is zeer fier op z’n Xdrive, maar wij zijn er niet gek van. De aandrijflijn verdeelt het koppel dynamisch tussen de voor- en achteras en favoriseert daarbij steeds de achteras. De tractie bij het wegrijden op slechte ondergrond is fenomenaal. Daartegen staat dat het systeem een echt sportief rijgedrag toch weer fnuikt. Omdat de auto gaat reageren als een voorwielaandrijver als je eigenlijk een achterwielaandrijver wil en vice versa. De enige optie is de stabiliteitscontrole geheel uit te schakelen omdat dan ook de xDrive in slaap gewiegd wordt. Toch blijft de X5 dé referentie inzake weggedrag in z’n segment. Hij reageert opvallend dynamisch, gaat bijzonder snedig door de bocht en heeft een uithoudend remsysteem. Voor –en nu komt een belangrijke nuancering- een SUV. Koop aub geen X5 als u het weggedrag van een sportieve berline wil. Ook BMW kan de wetten van de fysica niet buigen. Wil u andere mastodonten als de Mercedes ML, VW Touareg, Audi Q7 of misschien zelfs een Porsche Cayenne het nakijken geven, dan is de X5 ongetwijfeld uw ding.
Geef commentaar
comments by Disqus