Nissan Navara 2.5dCi Rijgedrag

Nissan Navara 2.5dCi
Bekijk 27 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De achilleshiel van pickups zijn niet de terreineigenschappen van het model, want die zijn indrukwekkend, maar traditiegetrouw de rijeigenschappen op het asfalt. Over de eerste categorie kan je een pickup zelden iets aansmeren. Een ladderchassis dat naar het onverwoestbare neigt, een inschakelbare vierwielaandrijving en een reductiebak gecombineerd met riante rijhoeken vormen uiteraard een gezonde basis. Dat de Navara met z'n 171pk sterke diesel over een riante krachtreserve beschikt doet door de reductie zelfs niets terzake. Dat speelt vooral op de weg, waar de laatste generatie van dit type voertuigen voor het eerst probleemloos met de stroom meekan. De Navara gaat zelfs een stuk verder; de prestaties zijn, ook met dank aan een standaard zesbak, onnavolgbaar. De tussenacceleraties zijn in onbeladen toestand ronduit indrukwekkend. De vooruitgang laat zich goed illustreren aan de hand van een voorbeeld. De vorige generatie haalde in onbeladen toestand (en vaak met moeite) een snelheid van 130km/u. De Navara rijdt probleemloos 170! En dan nog met een open laadbak, die enorm aanzuigt.

Nog indrukwekkender echter is het comfort waarmee dit gebeurd. Moeilijk vergelijkbaar met dat van een berline, maar de klassieke terreinwagen mag zich terecht bedreigd voelen. De typerende korte schokken zijn niet meer van de partij en zelfs het geluidsniveau is meer dan acceptabel. Het weggedrag van dergelijke toestellen is een wat teer puntje. Immers, in normale omstandigheden geschiedt de aandrijving op de achterwielen die - laat ons eerlijk zijn - in ons land zelden een vracht torsen. Met het motorvermogen van de Navara lijkt dat een explosieve mengeling, maar de praktijk leert het anders. De Navara kent wel wat danspasjes, maar een minimum aan zelfbeheersing is voldoende om je uit de problemen te houden. Je kan uiteraard ook met de vierwielaandrijving ingeschakeld rijden, wat het gedrag grotendeels normaliseert, maar dan wordt het nochtans uitstekende verbruiksgemiddelde van een liter of 11 met een aantal liters aangedikt en het is niet optimaal voor de aanwezige tandwielstelsels.


Geef commentaar
comments by Disqus