Seat Leon FR 2.0 TDI Inleiding

Seat Leon FR 2.0 TDI
Bekijk 25 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Seat’s Leon FR (waarbij de laatste twee letters staan voor Formula Racing wat de sportieve oriëntatie van dit testmodel verraadt) zag het levenslicht op het Autosalon van Madrid eerder dit jaar. Met het model wil het merk dat emotie in het vaandel draagt, weerwerk bieden aan de zondvloed van snelle gezinswagens die de laatste tijd onze markt overspoelen. Een troef is alvast dat de Leon in de FR-uitvoering behalve een heerlijke direct ingespoten 2.0 benzine met Turbo – goed voor 200pk – ook een 170pk sterke 2.0 TDI tussen de voorwielen krijgt. De benzine toonde zich tijdens een eerste test wat lichtvoetiger dan de diesel die uiteraard een zwaarder blok in de neus heeft, maar heeft op de Belgische markt weinig kansen. Deze diesel des te meer.

Nog voor we de test goed en wel begonnen zijn, scoort de Seat alvast op één vlak: prijs. De benzine wisselt immers vanaf € 24.290 van eigenaar en ook de diesel – die € 500 meer kost – blijft veilig onder het miljoen oude Belgische frankjes. Laten we de Mégane RS’s, Focus ST’s en Astra’s OPC van deze wereld links liggen, dat moeten we nog steeds concluderen dat de Spanjaard € 1.000 minder kost dan de driedeurs Golf GTI – in wezen dezelfde auto – en dat je bij Skoda voor een RS benzine ook al minstens € 26.190 moet neertellen.

De belangrijkste basisuitrusting: sportmeubilair en een met leder bekleed stuurwiel en versnellingspook, 18-duims velgen, snelheidsregelaar, een MP3-compatibele audiosysteem met 8 luidsprekers en volautomatische airco.

Geef commentaar
comments by Disqus