Mitsubishi L200 Exterieur

Mitsubishi L200
Bekijk 111 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De vormgeving van de pick-up is ontstaan volgens het vorm-volgt-functie principe. Vandaar ook dat frivoliteit er nauwelijks mee te rijmen valt. Of liever; viel. De ontwerpers hebben er immers alles aan gedaan om van de nieuwe L200 een buitenbeentje te maken. De anders hoekige laadbak werd zelfs uitgewerkt als stijlelement. De neus is dan weer afkomstig van de Pajero EVO en Pajero EVO 2+2 concept cars uit 2001 en 2002. De typische grille boorde zich al meermaals door de woestijn tijdens de Dakar Rally. De nieuwe koets is ook een pak aërodynamischer dan voorheen. In het beste geval wordt hier een Cx van 0,46 geregistreerd. De oude L200 kwam niet lager dan 0,58. Hoewel windruis onvermijdelijk aanwezig blijft, is het daardoor minder prominent dan voorheen.

De lengte van de L200 blijft ongeacht de uitvoering beperkt tot 5 meter, al zorgen de bumpers van de verschillende uitvoeringen wel voor enkele centimeters variatie. De rechtstreekse concurrenten zoals aangehaald in de inleiding zijn bijna allen een stuk groter. Dat komt vooral omdat Mitsubishi in samenwerking met DaimlerChrysler speciaal voor de VS een aparte pick-up ontwikkelde; de Raider (die trouwens flopt). De L200 is daarom beter afgestemd op de Europese steden. Hij past niet alleen op een standaardparkeerplaats, maar heeft ook nog eens veruit de kleinste draaicirkel (11,8m) in z’n categorie. De keerzijde is natuurlijk dat de laadbak krimpt tot 1,30m voor de Double Cab terwijl dat voor de Single Cab ruim 2,2 meter is. Het laadvermogen van één ton blijft evenwel onveranderd en met deze afmetingen kan je nog steeds in elk van de bakken een europallet kwijt.

Om z’n vrijetijdsstatus waar te maken krijgt de L200 in de duurdere uitvoeringen onder meer in chroom uitgevoerde spiegelhuizen en trendy ogende mistlichten. Een lijvige accessoirecatalogus bevat nog tal van aanpassingen, waaronder een vijftal beschikbare hardtops. Het exemplaar op onze testwagen valt op door z’n bolle vorm waarmee het wanhopig aansluiting zoekt bij de nieuwe stijl, maar daar slechts matig in lijkt te slagen. De verwarmde en elektrisch bedienbare ruit achteraan de cabine vinden we dan weer een goede vondst.

Geef commentaar
comments by Disqus