Jaguar XK 4.2 Veiligheid

Jaguar XK 4.2
Bekijk 18 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Jaguar geeft z’n sportbolide net als de grote XJ een volledig aluminium koetswerk. Daardoor weegt de nieuweling iets minder dan voorheen – leuk meegenomen voor de rijeigenschappen – én werd de koets ruim de helft stijver. Met dik 15.000Nm/graad is de Convertible stijver dan de meeste concurrenten, al biedt de Coupé ruim 29.000Nm weerstand. Tijdens het rijden zijn enkele kleine koetswerktrillingen niet uit de lucht. Op de overige veiligheidsvoorzieningen heeft Jaguar ook niet bespaard. Reken vier airbags, een koprolbescherming en een waslijst elektronica gerust tot de standaarduitrusting. Eigenlijk is de actieve – radargestuurde- snelheidsregelaar de enige mogelijke veiligheidsoptie.

En hoewel we de aanwezigheid van stabiliteits- en tractiecontrole uiteraard toejuichen, moeten we –alwéér- vaststellen dat het systeem zich niet laat uitschakelen. Een regelrechte kaakslag voor de sportieve bestuurder! Jaguar biedt wel een stand met een verhoogde tolerantie maar ook die laat zo weinig toe dat je er tijdens het rijden alleen maar gefrustreerd van raakt. Wat ons betreft een grondige reden om bij de concurrentie te gaan shoppen.

Jaguar was zelfs begaan met de veiligheid van voetgangers. Het merk monteert als één van de eerste constructeurs ter wereld een actieve motorkap. Bij een aanrijding komt die omhoog om de afstand tussen de onfortuinlijke zwakke weggebruiker en het ‘harde’ motorblok te vergroten.

 

Geef commentaar
comments by Disqus