Audi A4 Cabrio 2.0 TDI Inleiding

Audi A4 Cabrio 2.0 TDI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De laatste jaren verheugen de cabrio’s zich over een toenemende populariteit. Wie in de verleiding komt van een ‘dakloze’ vierwieler, moet kiezen tussen een roadster – de speelvogel bij uitstek, maar principieel slechts als tweede wagen geschikt – de ‘alles-in-één’-formule – een stalen dak boven het hoofd in de winter, dat bij de minste zonnestraal snel wegklapt, maar meestal gepaard gaat met een beperkte interieurruimte – of de grote 4-zitter cabrio met stoffen vouwdak en ontworpen voor een dagelijks gebruik.

In die laatste categorie is de keuze eerder beperkt en zijn koopjes niet aan de orde. Het segment van de ‘grote’ 4-zitters is een exclusief clubje, met spelers als Audi, BMW (3-Reeks), Mercedes-Benz (CLK) en Saab (9-3). De actuele Volvo C70 en gloednieuwe VW EOS bewegen zich enigszins aan de rand, omdat ze net iets kleiner zijn, maar toch ook weer een klasse hoger spelen dan bv. een Peugeot 307cc of Renault Mégane Coupé-Cabriolet. Audi voelt zich al zowat 10 jaar thuis in deze categorie, waar Saab al 20 jaar zijn stempel drukt. Toen de concurrentie nog moord en brand schreeuwde als iemand het waagde om een cabrio te koppelen aan de zuinigheid van een dieselmotor, pionierde Audi als eerste met de 2.5TDI (V6, 163 pk). Vandaag biedt elke speler in deze categorie minstens één diesel-cabrio.

Dat het stoffen dak een monopoliepositie heeft in dit segment - misschien komt daar verandering met de nieuwe BWM 3-Reeks die zou overschakelen naar een wegklappende hardtop - wordt verklaard door het grote gewicht en volume dat een stalen constructie zou teweegbrengen. Het is zelfs een uitdaging geworden om een ‘soepele’ constructie te bedenken die kan wedijveren met de stalen variant en daardoor het akoestisch en thermisch comfort biedt dat de kopers in deze luxeklasse verwachten. Voor wat de Audi betreft, is het Karmann dat garant staat voor dakkunsten van het hoogste niveau.

De Audi A4 Cabrio debuteerde in de lente van 2002. Op 27 september 2005 werd het 100.000e exemplaar gevierd, terwijl rond die tijd op de IAA in Frankfurt het huidige model met ‘single frame’-radiatorrooster al in de spots stond. Audi biedt zijn A4 Cabrio aan met 5 benzinemotoren (163 – 420 pk) en 2 diesels (140 en 233 pk, allebei leverbaar in fiscaalvriendelijke toegeknepen versies). De Audi A4 Cabrio 2.0TDI (36.900 euro) ontmoet als directe concurrenten de BMW 320Cd Cabrio (38.450 euro) en de Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD (35.700 euro). Eventueel kan ook de Volvo C70 in aanmerking komen, al is deze wagen een maatje kleiner en enkel leverbaar met 2.4 D5 à 37.750 euro. Bij Mercedes-Benz is de CLK enkel met de schitterende 320 CDi leverbaar, wat het prijskaartje tot 51.546 euro opjaagt en een vergelijking met de A4 3.0 TDI opdringt.

Geef commentaar
comments by Disqus