Volkswagen Golf GT 1.4TSI Rijgedrag

Volkswagen Golf GT 1.4TSI
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Je zou denken dat een Golfje met een 1.4l benzinemotor niet vooruit te branden is, maar deze TSI levert bij 6.000t/min een indrukwekkend vermogen van 170pk af. Dat is 95pk méér dan de instap-1.4. De constructeurs kunnen overigens al langer een dergelijk vermogen aan een klein motortje onttrekken –zelfs atmosferisch- maar voor serieproductie bleken die krachtbronnen ofwel te spits, te brutaal, te luidruchtig, te onbetrouwbaar of te dorstig te zijn. Volkswagen heeft nu een formule gevonden die wél werkt, want deze 1.4 komt zeer beschaafd uit de hoek. De Duitsers spelen het klaar door directe benzine-inspuiting te kruiden met niet één maar twee compressoren. Een Roots-compressor die voor trekkracht bij lage toerentallen zorgt en een turbo die vanaf 2.400t/min opspint. Boven 3.500 krukasrotaties per minuut gaat de turbo solo. Behalve eerder genoemde vermogen, levert dat al vanaf 1.750Nm een puike trekkracht van 240Nm op. Die blijft bovendien tot 4.000t/min beschikbaar. De zeer progressieve krachtopbouw, vergezeld van een aanzwellende sportieve uitlaatbrom, levert beschaafde, maar potente rijgeigenschappen op. Deze GT haalt immers 100km/u in 7,8 tellen en moet pas bij 219km/u z’n meerdere herkennen in de gegenereerde luchtweerstand.

VW combineert het kleintje met handgeroerde zesbak met loepzuivere schakelwegen. Binnenkort laat het blok zich ook combineren met de briljante DSG-versnellingsbak. Dat wordt pas echt een combinatie om duimen en vingers van af te likken. De 15mm verlaagde sportophanging doet denken aan de uitstekende afstelling van de GTI. Efficiënt, maar niet oncomfortabel. De mindere goden uit het Golf-aanbod deinen en dribbelen dat het een lieve lust is, maar daar laat de GT zich niet aan vangen. De voortrein weet zelf met een nat wegdek raad. De enige kritiek van betekenis die we op de hele ervaring kunnen verzinnen, is een –relatief- gebrek aan betrokkenheid. Het gaat hard, zonder dat je dat gevoel krijgt. Het gemak waarmee deze 1.4 180km/u aanhoudt is verbluffend. Aan de bochtenmanieren van de GT onspringt weinig commentaar; enkel als de wetten van de fysica getart worden steekt onderstuur de kop op.

VW’s nieuwe architectuur is behalve milieu- ook budgetvriendelijk. Een 1.4 springt namelijk wat zuiniger met brandstof om dan een aggregaat met groot slagvolume. Een gemiddelde van 7,2l/100km lijkt niet meteen spectaculair, het ís het –omwille van het opgewekte vermogen- wel. Wie de pk’s steeds hoog in de toeren gaat zoeken, rekent toch best twee litertjes meer.

Geef commentaar
comments by Disqus