Mercedes R-Klasse 320 CDI Exterieur

Mercedes R-Klasse 320 CDI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De R-Klasse is groot, als we er zo tegenaan kijken. Dat heeft te maken met zijn lengte – 4,92 m – die door de nog bescheiden hoogte – 1,66 m - nog langer lijkt. Over smaken valt zoals gebruikelijk niet te twisten, maar de R-Klasse oogt behoorlijk elegant. Daar zit het boogvormige verloop van de daklijn, uitlopend op een dakspoiler, zeker voor iets tussen. Naar achteren toe eindigt de koets immers op wat evenzeer de achtersteven van een break had kunnen zijn. Ook de scherpe booglijn van de achterste zijvenster draagt bij tot de elegante verschijning van deze ‘alles-in-één’ wagen. De R-Klasse heeft geen recht op schuifdeuren, wat wel eens lastig kan worden bij smalle parkeerplaatsen en wat vooral de toegang tot de derde zetelrij niet bepaald vereenvoudigt.

Vooraan is er in tegenstelling tot de bekende monovolumewagens een nog flink uitlopende motorkap. De ver in de flanken doorgetrokken druppelvormige koplampen, laten de wagen ook nog groter lijken. Wij reden rond met Bi-Xenon koplampen en actieve bochtenverlichting, wat we ten zeerste apprecieerden, doch met 1814 euro op de optielijst gespecificeerd zagen. Onze wagen was verder uitgerust met het optioneel ‘sportpakket’ – 3209 euro - wat o.a. warmtewerende beglazing, chroom sierelementen (strips, portiergrepen en radiatorrooster), alsook 5-spaaks 19” aluvelgen met 255/50 banden inhoud.

Het panoramadak – een optie die 2653,53 euro wordt aangerekend – doet zijn naam alle eer aan. Het glasvlak beslaat werkelijk zowat het volledige dakoppervlak en is van hoge kwaliteit. Op het dak vinden we een vooruitrusting voor een specifiek dakdragersysteem van Mercedes-Benz. De buitenspiegels van de R-Klasse zijn veel te klein om een goed overzicht te bieden op zo’n omvangrijke wagen. We weten natuurlijk best dat de buitenspiegels een ergerlijke bron van windgeluiden kunnen zijn en de ontwerpers ze daarom zo klein mogelijk tekenen, maar te klein is te klein en dat gaat ten koste van de veiligheid.

Geef commentaar
comments by Disqus