Subaru Impreza WRX STi Rijgedrag

Subaru Impreza WRX STi
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Hoewel het grote publiek er schijnbaar niet om maalt, houdt Subaru koppig vast aan z’n architectuur met een boxermotor en een geheel symmetrische aandrijflijn (motor, versnellingsbak en differentiëlen liggen in elkaars verlengde) die de vier wielen permanent aandrijft. Daar zijn wij alvast gelukkig mee, want het lage zwaartepunt en de superieure tractie garanderen ook met weinig vermogen veel rijplezier. De STi heeft evenwel vermogen in overvloed. De cilinderinhoud van de vierpitter zwelde net als bij de WRX met een halve liter tot 2457cc. Het vermogen dat vrijkomt bij 5.600t/min. groeide mee; van 260 naar 280 briesende raspaarden. Het koppel mag er ook zijn, 392Nm bij 4.000t/min. Daardoor pikt de krachtbron soepel op vanaf 2.000t/min. De prestaties zijn ronduit indrukwekkend. Na 5,4 seconden en nog net in tweede versnelling, schiet de naald voorbij 100km/u. Daarna gaat de Impreza loeihard door om pas dicht bij z’n top van 255km/u te verzwakken.

Subaru Technica heeft er alles aan gedaan om het weggedrag te vrijwaren van negatieve invloeden. Zo is de afstelling weliswaar stug, maar zijn de weerwegen lang en werden de veerpoten zelfs omgekeerd gemonteerd om het onafgeveerd gewicht te verlagen. De afstelling, een stuk dichter aanleunend bij die van een rallywagen, is geen spek voor ieders bek. Zo moet de STi met het gaspedaal de bocht in gedwongen worden om niet in moeilijk controleerbaar onderstuur te verglijden. Daarbij poviteert de koets wat om z’n middenpunt. Rij je op het scherp van de snede, dan moet je het stuurwiel nauwelijks beroeren om de bocht door te komen. Alleen wat richting geven en het gas doseren. Pret verzekerd, maar het vergt een zeker aanleg. Andere elementen in de vergelijking zijn een goed doseerbaar (brembo-) remsysteem en een loepzuiver, mechanisch schakelende zesbak. Subaru voorziet zelfs een manuele instelling van het middendifferentieel (met een draaiknop op de middenconsole). Spelen met het knopje leverde op sneeuw –het is overigens enkel toegestaan op onverhard- duidelijke verschillen op, al blijft de vraag wie daar nu juist mee gebaat is.

Zoals dat gaat bij relatief kleine turbomotoren, volgt de rekening voor het motorgeweld steevast aan de pomp waar de krachtigste Impreza enkel 98 RON-benzine lust. Het opgegeven verbruiksgemiddelde van 10,9l/100km, mag je vergeten. Als je je bedwingt of enkel autostrade rijdt, lukt 20 liter wellicht. En als je het potentieel gebruikt? 30 liter. Meer kan ook. En meteen gaat ook de dagelijkse inzetbaarheid erop achteruit want de tank van 60l valt om de haverklap droog.

Geef commentaar
comments by Disqus