Renault Clio III 1.5dCi Exterieur

Renault Clio III 1.5dCi
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In vooraanzicht is de gelijkenis met de Mégane heel groot, wat niet belet dat er enkele nieuwe stijlkenmerken opduiken. Er zijn de opvallende lichtblokken, die hoog en diep doorgetrokken zijn in de flanken van het koetswerk, zodat ze meer op een uitgetrokken en in de diepte geplaatste druppelvorm lijken dan op de ‘oogspleten’ van de Mégane. Een typisch stijlkenmerk van het huidige autodesign, dat nu ook bij Renault doorzet, is de uitwerking van het vlak onder de bumper. Renault gaat niet zo extreem als de haaienmuil van Peugeot, maar beweegt zich toch voorzichtig in die richting. Het maakt het vooraanzicht alleszins imposant en stoer, wat ook een zekere soliditeit afstraalt.

In zijaanzicht valt de naar achter toe sterk duikende daklijn op. De Clio III verschijnt afhankelijk van de gekozen versie met 15 of 16” velgen in staal met sierwieldoppen of in aluminium. Op onze ‘Sporty’ zaten 16” exemplaren met 195/50 rubbers van Michelin. Enigszins tegen de actuele trend in, voorziet Renault zijn Clio III van ‘echte’ zijdelingse beschermstrips. Ons hoor je daarover zeker niet klagen… maar waarom de achterbumper dan weer nauwelijks of geen bescherming biedt tegen het stadsleven, gaat ons verstand te boven. Is het een hint om iedereen te laten bijbetalen voor de elektronische parkeerhulp? De 400 € die Renault daarvoor wil aanrekenen zijn niet bepaald goedkoop, maar beslist goed besteed. De achterlichten doen ongewild terugdenken aan de Twingo, een bewijs van de moderniteit van Renault’s kleinste en oudste familietelg toen hij nu al meer dan 10 jaar terug zijn loopbaan inzette.

In vergelijking met zijn voorganger is het vooral de hoogte die het meeste toeneemt (+ 58 mm). De Clio III toont liefst 2,459 m² glasoppervlak, wat naast heel wat aangename voordelen (zicht rondom, lichtinval, ruimtelijke indruk…) ook het nadeel heeft dat een goed werkende airco vrijwel onontbeerlijk is. Bovendien ontdekken we in de optielijst een fraai elektrisch panoramisch dak (800 €), 1,29 x 0,86 m, dat is samengesteld uit een bewegend en een vast paneel.

Tegenover zijn voorganger, plaatst de Clio III 133 kg meer gewicht op de weegschaal. Daarvan komen slechts 9 kg op rekening van de grotere afmetingen. De helft is het gevolg van de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Er gaan 32 kg op rekening van betere materialen en kwaliteit; 27 kg meergewicht is het gevolg van een hoger geluidscomfort. De koffer kan minimaal 288 liter vatten (onder de hoedenplank), maar kan zoals we dat verwachten van een hatchbackmodel aanzwellen tot 694 liter wanneer de achterbankleuning wordt neergeklapt. Wie zich niets aantrekt van het zicht naar achter, kan tot het dak laden en zo 1038 liter stouwen. De laaddrempel is vrij hoog, iets waar we vooral vrouwelijke klanten snel zullen over horen klagen.

Geef commentaar
comments by Disqus