Porsche Boxster (987) S Inleiding

Porsche Boxster (987) S
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Porsche’s instapper is aan de tweede generatie toe, en dat na een succesvolle carrière van 8 jaar. Dat is respectabel voor een normale wagen en zelfs uitzonderlijk voor een instap-Porsche. Een opmerking die niet meteen slaat op iets hoger dan gemiddelde leeftijd, maar op het feit dat er überhaupt een tweede generatie komt. In z’n geschiedenis heeft het merk immers al herhaaldelijk geprobeerd een model naast de 911 te plaatsen, maar dat flopte zonder uitzondering. De verkoopscijfers van de Boxster waren in die context zelfs meer dan gewoon een opkikker. Het succes van de kleine, door vele 911-rijders beschimpte, tweezitter gaf Porsche de slagkracht die het nodig had om innovatief te blijven. Intussen slaagde de constructeur er ook in de Cayenne met succes te lanceren en op drie paarden gokken is al een stuk beter dan afhankelijk zijn van het succes van één, duur nichemodel. Het gaat zelfs zo goed met de constructeur dat we later dit jaar de Cayman mogen verwachten (een gesloten versie die tussen de Boxster S en de basis-997 in komt) en er liggen ook plannen voor een heuse vierdeurs op de tekentafel.

De Boxster wordt geproduceerd zonder toevoeging aan de naam met een 2688cc zescilinder onder de kap die 240pk sterk is en een ‘S’-versie (op de testbank) die aan 3179cc genoeg heeft om 280pk op te wekken. De eerste wisselt in ons land van eigenaar voor € 45.980, de tweede moet ten minste € 54.571 opleveren. De Belgische importeur voegde nog een 211pk sterke versie van de Boxster aan het aanbod toe. Die is een stuk voordeliger om te registreren (de BIV bedraagt € 2.500 in plaats van € 5.000), maar kost € 605 meer. Naar minder goede, maar aloude gewoonte biedt Porsche zelfs de meest idiote dingen -zoals een windscherm- aan als optie. We zijn gestopt met tellen toen we voor onze testwagen de kaap van € 70.000 overschreden…

Geef commentaar
comments by Disqus