Alfa Romeo GT 1.9 JTD Interieur

Alfa Romeo GT 1.9 JTD
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Als het op interieurvormgeving aankomt, gooit Alfa Romeo het toch nog steeds over een andere boeg dan de concurrentie. Dat is zonder meer het geval voor de kleinere reeksen, maar ook in een sportief getint segment -waarin de concurrentie zich al eens meer tot frivoliteit laat verleiden- geldt die regel. In dit geval moet bovendien gezegd worden dat de afwerkingskwaliteit, in tegenstelling tot een erbarmelijk slechte pré-serie die we eerder onder handen namen, op niveau was. Geen fouten, slordigheden of parasietgeluiden. Zaken die je in een Alfa-interieur toch al wat makkelijker door de vingers ziet. Hoe je het ook draait of keert, aan boord van de GT heb je toch weer het gevoel je van de massa te onderscheiden. Een aangename zithouding in meer dan aangenaam steunende sportzetels, een diep verzonken en duidelijk afleesbaar instrumentarium en een aantrekkelijk plaatsaanbod zorgen dat het verstand de keuze van het hart bij kan treden. We zijn zelfs uitgesproken verheugd over enkele kleine aanpassingen die het leven aan boord net zo makkelijk tot een plezier als een beproeving kunnen maken. In dit geval neigt alles naar het eerste; zo moet je –om maar een voorbeeld te geven- niet meer eindeloos aan de volumeknop van de Bose-geluidsinstallatie draaien om ook effectief een verschil in volume waar te nemen.

De instap naar achteren heeft ondanks een groot portier dezelfde nadelen als eender welk ander model met een gelijkaardige opzet. De ruimte achteraan is een meevaller. Zolang je niet veel groter bent dan 1,75m is er zelfs ruimte in overvloed en dat is geen evidentie bij een Coupé in dit segment, ook al is die dan op een normale personenwagen gebaseerd. De zit is relatief diep en behoorlijk kuipvormig. Tijdens langere ritten zorgt die stuikhouding sneller voor vermoeidheid, maar anderzijds kunnen de achterste passagiers zo ook van meer zijdelingse steun genieten. Een handigheidje is Alfa’s keuze voor een grote achterklep met geïntegreerde achterruit. De egaal vormgegeven bagageruimte is daardoor een stuk beter toegankelijk. Ook op dat vlak hoef je eigenlijk weinig toegevingen te doen, want de Italianen voorzien een kantelbare zitting en een neerklapbare leuning achteraan. Je kan dus ook doorladen en beschikt over een zo goed als vlakke laadvloer.

Geef commentaar
comments by Disqus