Saab 9-3 1.9TiD Conclusie

Saab 9-3 1.9TiD
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De 9-3 was bij z’n introductie in 2002 meteen herkenbaar als een Saab dankzij het typerende strenge Scandinavische lijnenspel. Ook al wordt er onderhuids rijkelijk gebruik gemaakt van GM-technologie, het karakter bleef grotendeels behouden. De door zwart plastic gedomineerde boordplank heeft een kenmerkende sobere vormgeving met een specifieke groepering van de knopjes, dicht bij het stuurwiel. Net als de rest van het interieur oogt ze degelijk. Het comfortniveau is zelfs met de droog afgestelde ophanging uitstekend. Het passagierscompartiment kan in de lengte nog wat extra centimeters verdragen. Met volwassenen op de achterbank wordt het daar immers krap.

We zijn van mening dat een Saab nog steeds het beste gereden wordt met een lineaire benzine-turbomotor onder de kap. De nieuwe 1.9TiD-motoren van Fiat-origine vormen nu evenwel het alternatief dat de ongemanierde 2.2TiD niet kon zijn. Met een vermogen van 120pk of 150pk (testwagen) en respectievelijk 280 en 320Nm koppelen ze meer dan vlotte prestaties (150pk: 0-100km/u in 9,5sec en topsnelheid 210km/u) aan comforteigenschappen -geluid en trillingen- die van deze tijd zijn. De 9-3 beschikt dus eindelijk over een dieselmotor die hem past. De zelfontbrander is er vanaf € 25.250.

Geef commentaar
comments by Disqus