Saab 9-3 1.9TiD Inleiding

Saab 9-3 1.9TiD
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In 2002 kwam Saab met een nieuwe 9-3 op de markt die was gebaseerd op het Epsilon platform van GM (dat in Europa o.m. ook dienst doet voor de Opel Vectra). Het motorengamma bestond toen, en bestaat nog steeds uit een 2.0l met 150pk, een 2.0l met 175pk en een 210pk sterke Aero (ook een 2.0). Intussen werd het gamma nog verruimd met een 1.8l krachtbron die 122pk sterk is. Alle benzinemotoren zijn, naar goede Saab-traditie, voorzien van een turbo. Dieselen kan ook, maar de 125pk sterke 2.2l die de Zweden door GM bij gebrek aan een valabel alternatief binnen de groep opgelegd kregen, was fiscaal onaantrekkelijk, onvoldoende krachtig (125pk en 280Nm) en had een loopcultuur die niet meer van deze tijd was. Met de introductie van een nieuwe 1.9l common-rail dieselmotor lijkt het er sterk op dat de 9-3 eindelijk een diesel krijgt die hem past. De viercilinder is er overigens in twee vermogensversies; met 120pk en met 150pk.

Elke 9-3 is standaard uitgerust met klimaatregeling, vier elektrisch bediende ruiten, ESP (behalve de 1.8i) en een neerklapbare achterbank. De goedkoopste benzineversie is er vanaf € 23.500. Dieselen kan met de 120pk sterke TiD vanaf € 25.250. De 150pk sterke variant wisselt vanaf € 26.750 van eigenaar. De afwerkingsniveaus bestaan, in opgaande lijn, uit Linear, Arc, Vector en Aero (enkel voor de 2.0T). De Vector-uitvoering van onze 150pk sterke viercilinder moet exact € 30.000 kosten.

Geef commentaar
comments by Disqus