Nissan Primera Wagon 1.9dCi Rijgedrag

Nissan Primera Wagon 1.9dCi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De viercilinder onder de kap van deze Primera is afkomstig van Renault. De dwars geplaatste lijnmotor heeft een cilinderinhoud van 1870cc, wordt gekoppeld aan een turbolader met intercooler, beschikt over common-rail inspuiting en twee kleppen per cilinder. De vermogensopbrengst bedraagt 115pk bij 4.000t/min terwijl het koppel op 2.000t/min piekt op 270Nm. De krachtbron wordt steeds gecombineerd met een handbediende zesbak, maar de Primera kan daar naar ons gevoel niet echt van profiteren. Vooral in de hernemingen kan het geheel niet overtuigen. De acceleratie naar 100km/u neemt 11,1sec in beslag en de topsnelheid bedraagt 195km/u. Dankzij de extra overbrengingsverhouding kan het toerental aan autostradesnelheden gedrukt worden wat een positieve invloed heeft op de geluidsproductie en het brandstofverbruik. Vooral dat eerste is meegenomen. Tijdens de acceleraties komt de diesel immers nogal eens knorrig uit de hoek. Het opgegeven verbruik bedraagt 5,7l/100km. Het testverbruik torende daar 2l boven uit, al moeten we toegeven dat het bij tijden lome karakter van de Primera door onze rechtervoet werd gecompenseerd, met alle gevolgen van dien. Een gemiddelde van 6,5l lijkt ons perfect haalbaar.

De ophanging vooraan bestaat uit multilink-structuur die gelijkenissen vertoont met een dubbele wishbone lay-out. Achteraan zit een multilinksysteem met een afzonderlijke antirolstang. Net als bij de motor kunnen we stellen dat het onderstel zich het best voelt bij een rustige bestuurder. Het weggedrag is veilig progressief onderstuurd. Toch kan zelfs de variabel bekrachtigde stuurinrichting geen gevoel van betrokkenheid opwekken. Daarvoor is het onderstel te zacht afgeveerd. Een eerder krappe veerweg zorgt bij het nemen van putten of drempels meer dan eens voor onaangenaam aanvoelende en Őklinkende koetswerkbewegingen. Daar is nog ruimte voor verbetering. Een gebrek aan consistentie kan Nissan alvast niet verweten worden. De bevindingen over het remsysteem zijn immers grotendeel gelijkaardig; de schijven rondom (vooraan geventileerd) voldoen ruimschoot voor doorsnee gebruik. Dynamisch ingestelde bestuurder zullen echter op hun honger blijven zitten.

Geef commentaar
comments by Disqus