Opel Vectra GTS 2.0T Rijgedrag

Opel Vectra GTS 2.0T
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De turbomotor tussen de voorwielen van onze Vectra is een perfect vierkante krachtbron. Zowel boring als slag bedragen immers 86mm, wat een cilinderinhoud van 1998cc oplevert. Met een maximumvermogen van 175pk bij 5.500t/min en een koppel van 265Nm is er een mooi evenwicht tussen beide krachten, wat zich vertaalt in een zeer gelijkmatige krachtopbouw. Door een klein turbogat duurt het een fractie van een seconde vooraleer de motor met volle overgave reageert op de input van het gaspedaal, maar de acceleraties en de hernemingen zijn prettig snel. De spurt naar 100km/u wordt in 9,1sec afgehaspeld en de topsnelheid bedraagt een verre van beschamende (en zwaar illegale) 230km/u. De motor wordt gekoppeld aan een aangenaam licht, maar niet zonder gevoel schakelende zesbak die een perfect duo vormt met de vergevingsgezinde koppeling met een lange slag maar een kort aangrijpingspunt.

Het onderstel is 74% stijver dan dat van de vorige generatie, en dat laat zich positief opmerken in een zeer communicatieve, weinig nerveuze besturing en het gemak waarmee de hele aandrijflijn de pk’s en Newtonmeters vreet. Een niet onaanzienlijk deel van de eer dient daarbij naar de ophanging met McPherson veerpoten en een hulpframe vooraan en een achterophanging met vierpuntsgeleiding (grotendeels opgetrokken uit gewichtsbesparende aluminium componenten) te gaan. Zelfs de afstelling, efficiënt zonder daarom kurkdroog te zijn, is wat ons betreft een schot in de roos. Het 17-duims lichtmetaal is geschoeid met 215/50-rubber en ook dat is voldoende. De tractie bleek ruim voldoende, ook bij regenweer. De keuze voor niet buitensporig breed rubber zorgt ook niet voor verhoogde spoorgevoeligheid.

Het weggedrag is zonder meer gezond. Uiteraard neigt het model naar onderstuur en kan overstuur met een lastenwissel uitgelokt worden, de gripgrens ligt in alle omstandigheden ver en de bestuurder krijgt tijdig en voldoende opmerkbaar signalen over de intentie van de koets. Wie zich desondanks nog laat verassen, kan rekenen op de kordate aanpak van de stabiliteitscontrole als die tenminste uit de optielijst geplukt is. Ons verbruiksgemiddelde over de gemengde cyclus bedroeg 13,9l/100km. Fors meer dan de 8,9l die de constructeur opgeeft, maar we zijn de eersten om toe te geven dat het ook met een paar litertjes minder moet kunnen. Deze Vectra moest maar zo prettig niet rijdenij

Geef commentaar
comments by Disqus