Seat Altea eerste test Interieur

Seat Altea eerste test
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Omdat Seat de nieuwe telg als sportief profileert was flexibiliteit van minder cruciaal belang dan bij vele concurrenten. Je hoeft je dus niet te verwachten aan opklaptafeltjes, een verschuifbare achterbank, onder vloer klappende zitplaatsen of uitneembare zetels. Een neerklapbare achterbank heeft de Altea wel en de verkregen laadvloer is zelfs vlak. De kofferruimte is in totaal 400l groot en is opgedeeld in twee delen. Wil je de volledige capaciteit benutten, dan zal je een vloerplank moeten verwijderen en dan is de laadvloer bij het neerklappen van de achterzetels niet meer geheel vlak. Her en der in het interieur voorzag Seat opbergvakjes, zodat ook de kleine prullen zonder problemen kunnen worden opgeborgen. Er zijn er 32 in het totaal.

De ontwerpers hebben getracht de rijhouding aan boord van de Altea af te laten wijken van die van de klassieke monovolume, maar de gekozen opstelling gaat wat ten koste van ergonomie en gebruiksgemak. Met het zitmeubilair zelf is hoegenaamd niets mis; de zetels hebben een zeer hoge leuning, zijn smal waardoor ze je goed op je plaats houden en bieden een voortreffelijke steun. Waar het schoentje knelt is bij de opstelling van het stuurwiel. Dat staat te horizontaal waardoor vooral kleinere bestuurders genoopt worden tot het omhoog pompen van de bestuurderzetel. De houding ten opzichte van het stuurtje is dan bevredigend. De zithouding geeft je dan echter het gevoel bovenop in plaats van in de Altea te zitten. Wie langer is dan pakweg 1m80 kan de kritiek negeren, want dan ‘klopt’ het hele plaatje als een bus. Het dashboard is opgebouwd uit twee verschillende materialen die vooral tot doel hebben de indruk van sportiviteit te benadrukken. Het instrumentenbord bestaat uit klassiek ronde klokken met rode verlichting en is ingebouwd in een complementerend zilvergrijs paneel dat goedkoop aandoet. Het centrale medaillon groepeert de andere bedieningsfuncties. Ook dat is horizontaal opgesteld, waardoor het verder doorloopt dan we wenselijk achten omdat het de rechte lijn tussen het stuurwiel en de op de vloer gemonteerde versnellingspook verstoord. Dat is dus even wennen.

Geef commentaar
comments by Disqus