Peugeot 206 RC Rijgedrag

Peugeot 206 RC
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Deze EW10 J4S atmosferische benzinemotor is afgeleid van de EW10 die sinds 1999 onder de kap van de 206, 307 en 406 te vinden is. Die 1997cc viercilindermotor wekt een vermogen op van 136pk, maar werd voor deze RC voorzien van een andere cilinderkop, in- en uitlaatsysteem en een aangepast motormanagement. De inlaatnokkenas heeft een continu variabele timing (VVT), waarvan de hoek tussen 0 en 40 graden kan afwijken van de stand van de krukas. Eén en ander zorgt voor een maximumvermogen van 177pk bij 7.000t/min. en een maximumkoppel van 202Nm bij 4.750t/min. Peugeot overklast daarmee nipt de voornaamste concurrent, de Renault Clio Sport, die 174pk sterk is. Het verschil is echter te klein om in het cijfermateriaal een kloof te kunnen slaan. De Clio Sport haalt een top van 220km/u en kan naar 100km/u in 7,2sec. De Peugeot is net even snel en heeft 2 tienden meer nodig om 100km/u op de teller te krijgen ook al is die met een leeggewicht van net 1.100kg 10kg lichter dan de Renault. De versnellingsbak, die wel soepel maar niet overdreven sportief schakelt, is afkomstig uit de GTi en kreeg enkel een langere eerste verhouding. Daardoor kan je in eerste, met een rode zone die in dit geval begint bij 7.300t/min. meer dan 60km/u snel gaan. Het overgrote deel van het koppel is beschikbaar vanaf 2.000t/min. Bijgevolg kan je ook als je minder toeren rijdt schokvrij accelereren, maar als je er echt vaart in wil krijgen, moet je de naald boven 4.000 omwentelingen houden. Dat houdt in dat je bij lage snelheden soms actief moet terugschakelen naar de eerste versnelling. Ook al laat de combinatie met deze handgeschakelde vijfbak geen steken vallen, we hadden toch liever een bak met zes verhoudingen gezien. Je haalt net 100km/u in tweede, wat scheelt in de acceleratietijd, maar toch hadden zou een kortere spreiding en een langere eindoverbrenging voordelig zijn, zo denken we. Vooral om langere ritten aan autostradesnelheden comfortabeler en economischer te maken. Aan een constante snelheid van 130km/u staat de toerenteller op 4.000. Dan is de motor lekker alert en -aan de keerzijde van de medaille- het geluid ervan prominent aanwezig. Bij decibelproductie situeert zich vooral rond de uitlaat, maar ook het motorgeluid zelf laat geen plaats voor twijfel over de roeping. Een echte ruwe klank als pakweg een Honda Civic Type-R produceert de krachtbron gelukkig niet. Het verbruik bedraagt volgens de constructeur 8,6l/100km voor de gemengde cyclus. Zoals steeds bij dit type wagens is dat wat te optimistisch. Een liter of 10 zal dichter in de buurt van de realiteit liggen. Met een bij tijden zeer sportieve rijstijl haalden we een gemiddeld verbruik van 13,4l/100km. De EW10 J4S is daarmee niet opvallend dorstig, noch uitgesproken zuinig.

Om alle kracht op een min of meer efficiënte manier op het asfalt te krijgen, diende het onderstel aangepast te worden. Peugeot deed dat onder meer door de ophanging stijver te maken, en niet zomaar een klein beetje. De veren zijn hier net geen 30% stijver dan die van de GTi. Daarnaast zijn er aangepaste antirolstangen en andere schokdempers. De achtertrein kreeg naast deze aanpassingen ook twee trekstangen die de ophangingsarmen verbinden met een lichtmetalen scharnierpunt op de dwarskoker. Op die manier worden de koetswerkbewegingen beperkt. Een noodzaak omdat de laagprofielbanden zo’n dunne wangen hebben dat ze anders hun werking zouden verliezen. Het Pirelli P7000-rubber bijt zich dan ook met een bewonderenswaardige wilskracht vast in het asfalt. Het bochtenwerk kan je snel en strak afhaspelen. Als je in de buurt van de limiet komt, treedt onderstuur op dat je door eenvoudigweg op het juiste moment van de gas af te gaan kan ombuigen naar overstuur. De ophanging, de banden en de toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging zijn daarbij zeer communicatief, maar ook zeer droog. Oneffenheden en drempels worden nog goed gedempt, maar echte putten worden slecht verteerd. Het lijkt wel alsof je ze met de velg opvangt (een enkele keer was dat ook effectief het geval). De stabiliteit is wel steeds in orde en omdat Peugeot de bandenmaat binnen de perken hield blijven nerveuze reacties of tractieproblemen ook als het nat is achterwege. Je kan de RC als je overstuur uitlokt exact een lijn dicteren. Je laat de koets een beetje rollen en als het genoeg is even de gas erop, een korte stuurbeweging en de wagen zit weer op het spoor. Tot daar, en niet verder; heerlijk...

Een heel klein steekje laat Peugeot vallen bij de remmen. Die bestaan uit geventileerde schijven vooraan (diameter 283mm) en volle schijven achteraan (diameter 247mm). De feedback en de geleverde vertraging is zonder meer goed, en meer dan voldoende voor dagdagelijks gebruik, maar iets meer uithouding zou prettig zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus