Daewoo Nubira 1.6 SX Rijgedrag

Daewoo Nubira 1.6 SX
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In combinatie met de 1598cc zestienklepper is de Nubira SX 1.225kg zwaar. De motor heeft een vermogensopbrengst van 109pk bij 5.800t/min. en een maximum koppel van 150Nm bij 4.000t/min. De topsnelheid bedraagt 187km/u en de spurt van 0 naar 100 kan in 10,7sec. Uitstekende gegevens die zich in de praktijk toch vertalen naar een beetje een teleurstellende rijervaring. Zolang je de motor op een normaal toerental houdt is de krachtbron immers aan de lome kant. Als je de prestaties op papier wil evenaren zal je de naald van de toerenteller erg hoog moeten jagen en bliksemsnel moeten schakelen. Dat laatste is een probleem want hoewel de pook soepel schakelt en zonder meer voldoet voor normaal gebruik, mis je het gevoel dat een algemeen moderner systeem met zich meebrengt terwijl de kabelbediening niet de meest precieze is. Een soortgelijk gevoel bekruipt ons bij het evalueren van de besturing; de bekrachtiging is goed gekozen en je weet steeds wat de wagen doet, maar je krijgt net niet de feedback die iemand die plezier wil scheppen in rijden nodig heeft.

GM en Daewoo hebben getracht deze nieuwe generatie een weggedrag gegeven dat beter is afgestemd op de smaak van de Europese weggebruiker. Helaas verwarren Amerikanen en Koreanen een Europees afgestelde demping, het compromis tussen een strakke efficiënte demping en hoog comfortniveau, vaak gewoon met ‘hard’. Zo ook hierij maar het werkt wél. Droog -niet echt beenhard- en dat is net voldoende om de rijeigenschappen op een beter pijl te krijgen zonder het comfort te veel te laten zakken. Meer zou erover zijn voor een gezinswagen die een gezapige rijstijl aanmoedigt. De voorophanging bestaat uit McPherson armen en voor de achterophanging werd gekozen voor een duolinksysteem. Het weggedrag manifesteert onderstuur, dat mooi gradueel wordt opgebouwd en goed controleerbaar is. Het gripniveau van onze testwagen was opvallend goed en dat staat zonder twijfel voor een groot deel op rekening van de banden. Daewoo had het standaard 195/55 R15 Kumho-rubber van de onze testwagen samen met de lichtmetalen velgen vervangen door Bridgestone Potenza-banden met dezelfde afmetingen. Het staat buiten kijf dat die niet alleen veel duurder zijn, maar ook stukken beter presteren.

Aan de remmen moet Daewoo nog aandacht besteden. Het systeem dat nochtans bestaat uit geventileerde schijven vooraan en schijven achteraan is niet echt in staat de Daewoo kordaat tot stilstand te brengen. Je kan de remkracht goed doseren, maar de schijven bijten onvoldoende en lijken al na een enkele forse remstoot vermoeid. Daewoo haalt hier met moeite de middelmaat.

De motor laat zich tijdens rustige ritten bij legale snelheden nauwelijks horen en dankzij een isolatie van de wielkasten (klassiek een zwak punt bij Aziatische merken) worden ook rol- en rijgeluiden op een adequate manier gedempt.

Geef commentaar
comments by Disqus