Mercedes CLK 200 Kompressor Cabriolet Interieur

Mercedes CLK 200 Kompressor Cabriolet
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Mercedes heeft z’n best gedaan om in het interieur een sfeer van comfort en welbehagen te scheppen. Daarvoor wordt rijkelijk gebruik gemaakt van edele materialen, zoals de kostbaar ogende én aanvoelende metaaldelen in de middenconsole en de deurpanelen. Houtinleg hoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Het dashboard is voortaan voorzien van een lederachtige toplaag die de kwaliteitsindruk nog versterkt. Een typisch dashboard (met ronde klokken en centrale ronde LCD-display voor de informatie van de boordcomputer) en een traditiegetrouwe configuratie van knoppen en hendels, zal ervoor zorgen dat het honkvaste Mercedes-cliënteel zonder aanpassingsmoeilijkheden kan overstappen. De middenconsole is voorzien van nieuwe, intuïtiever draaiknoppen voor de bediening van de airco en ook het navigatiesysteem en de bijhorende toetsen zijn een verbetering ten opzichte van vroeger.

De stoelen zelf zijn aan de smalle kant en voorzien van sterk uitgewerkte zijdelingse steunkussens. Die houden je als bestuurder uitstekend op je plaats en zijn toch nog verassend comfortabel. Het vinden van een perfecte rijhouding moet mede dankzij de hoogte- en diepteverstelling van het stuurwiel kinderspel zijn. Ruimte vooraan is er in overvloed, maar je moet ook zonder problemen achteraan kunnen plaatsnemen. Je wordt daar wel wat meer in een stuikhouding gedwongen, maar het is onvoldoende om te gaan beweren dat je met de CLK Cabrio niet met vier personen een lange rit zou aankunnen. Vijf inzittenden meenemen gaat niet, want er is geen middelste zitplaats achteraan. In de plaats daarvan vind je een opbergvak en een uitklapbare armsteun.

Het is klaar als pompwater dat Mercedes bij het ontwerp veel aandacht heeft besteed aan het creëren van een gecontroleerde luchtstroom over de wagen. Daardoor blijft het met de zijruiten omhoog en het dak open bij lage snelheden geheel windstil. Als je rondrijdt in de bebouwde kom is het (optionele) windscherm dan ook geheel overbodig. Als je sneller rijdt komt er onvermijdelijk wind binnen, maar je moet al ver boven de toegelaten maximumsnelheid zitten alvorens het echt begint te tochten. We vonden het zonder windscherm doenbaar tot 180km/u. Alleen al dat element, maakt deze CLK tot één van de meest aangename (en bruikbare) Cabriolets die we al konden rijden.

Reizen met een dergelijk wagentype levert geheid problemen op omdat de kofferruimte te klein is en te onhandig opgedeeld (waardoor je naar het zuiden vertrekt met de kap dicht en bagage op de achterbank, als daar tenminste niemand moet zitten). In dit geval heb je een kofferinhoud van 390l als het dak dicht is, met een aanvaardbare belaadbaarheid (de achterbank is 60/40 neerklapbaar). Een verbetering van 40l ten opzichte van het vorige model. Met de kap open kan je in de koffer, die dan laag en diep wordt omdat het dak het bovenste deel voorbij de kofferklep inneemt, 276l kwijt. De voorganger had dan nog 237l bagageruimte.

Geef commentaar
comments by Disqus