Mercedes CLK 200 Kompressor Cabriolet Rijgedrag

Mercedes CLK 200 Kompressor Cabriolet
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Onder de kap van onze CLK Cabriolet zit de meest bescheiden krachtbron uit het aanbod; de 200 Kompressor. Dat is eigenlijk een 1796cc viercilinder-in-lijn met 4 kleppen per cilinder die zijn vermogen middels een compressor opgekitteld ziet worden tot 163pk bij 5.500t/min. Het maximumkoppel bedraagt 240Nm bij 3.000t/min. Acceptabel... zeker niet rijkelijk met een leeggewicht van 1.665kg. De spurt naar 100km/u kan in evenwel in 9,8sec en de topsnelheid bedraagt 225km/u. Zonder meer te licht voor de Coupé, maar omdat je deze koetswerkvorm toch voornamelijk kiest om te genieten van de omgeving tillen we er niet zwaar aan. Aan souplesse is er dankzij het lineaire vermogen- en koppelverloop geen gebrek en de handbediende zesbak schakelt prettig en kort zonder echt veel feedback te geven.

De ophanging is complementair, want ondanks een stugge afstelling filtert het geheel de meeste oneffenheden zo goed als onvoelbaar weg. Onder meer door nieuwe aslagers te voorzien geeft zorgt de ophanging (vMcPherson vooraan, multilink achteraan) nu voor een grotere betrokkenheid dan voorheen. De stuurinrichting bestaat uit een vooral bij lage snelheden relatief zwaar bekrachtigde tandheugel die al communicatief was, maar na de facelift nog directer werkt.

Bij droog weer is de wegligging onvoorwaardelijk onderstuurd. Niet echt verwonderlijk want Mercedes monteert 205/55 R16 banden vooraan en een bredere 225/50 R16 band op de aangedreven achterwielen. Met het ESP-systeem, dat je overigens nooit echt helemaal af kan zetten, ingeschakeld wordt elke vorm van rebellie onderdrukt al is het systeem toleranter dan voorheen en dat is zonder meer een goede zaak. Het testverbruik kwam met een gemiddelde van 9,4l niet eens een liter hoger uit dan wat de constructeur opgeeft en dat is omdat we het eerder beperkte vermogen van de krachtbron op regelmatige basis hebben aangesproken een uitstekend resultaat. Het verbruiksmaximum bedroeg 15,9l/100km en ook dat is niet buitensporig.

Geef commentaar
comments by Disqus