Renault Scenic II 1.9dCi Interieur

Renault Scenic II 1.9dCi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het interieur moet, zoals bij elke monovolume, de troefkaart zijn. En, zeker genoeg, op het plaatsaanbod, de moduleerbaarheid en de zitpositie is niets aan te merken. Je neemt als bestuurder plaats in een zetel met een uitstekende balans tussen zitcomfort en zijdelingse steun, als je de bescheiden sportieve inborst van een monovolumemodel indachtig bent. Voor het dashboard van de Scenic II, koos Renault een centrale lay-out met digitale instrumenten (weerom gebaseerd op de Espace) in plaats van een conventionele wijzerplaten voor de bestuurder. Op zich is daar niets op tegen want de afleesbaarheid is met uitzondering van de wat te kleine toerenteller, uitstekend. Dat het dashboardje, in een poging om het interieur een ruimere indruk te geven, niet volledig in het midden staat vinden we al een minpuntje want wie niet al te groot is ziet een hoekje van het VFD-sherm (Vacuum Fluorescent Display) achter de rand van het -overigens ook net te veel naar links opgestelde stuurtje- verdwijnen. Het stuurwiel dichter trekken biedt dan uitkomst, ware het niet dat Renault (onbegrijpelijk?) enkel een hoogteverstelling heeft voorzien. Dat maakt bij deze het verschil tussen een uitstekende en een ronduit perfecte rijhouding. Met de ergonomie zit alles snor, zodra je gewend bent aan de kleine multifunctionele hendeltjes aan de stuurkolom. De versnellingspook vindt een plaats op het dashboard en dat is niet alleen ruimtebesparend, maar ook zeer gebruiksvriendelijk.

Achteraan heb je drie individueel verstelbare zitplaatsen. Ze kan ze opklappen tot een tafeltje of over een lengte van 22cm verschuiven. Zo heb je de keuze tussen een maximale kofferruimte en meer plaats voor de achterpassagiers. De rugleuning van de zetels is verstelbaar over een hoek van 35 graden. Als de lading het noodzakelijk maakt, kunnen de individuele achterzetels ook verwijderd worden. De verkregen laadvloer is dan geheel vlak. Wat opbergruimtes betreft overklast Renault de concurrentie met gemak. Je kan je prullen kwijt in een opvallend ruim handschoenkastje (ook al een zeldzaamheid tegenwoordig), in open opbergvakken in de deuren, gesloten opbergvakken onder de armsteun in de deuren, lades onder voor- en achterzetels en er zijn opbergruimtes onder de vloer, zowel voor- als achteraan. Daarnaast heb je nog de obligate bergruimte tegen de rugleuning van de voorzetels en opklaptafels voor de achterpassagiers. Tussen de voorzetels zit een verschuifbaar opbergvak. Dat is afsluitbaar met een rolmechanisme en heeft een inhoud van 15l. Vooraan zitten twee bekerhouders (waarvan er één al dan niet gevuld is met de asbak) en achteraan zitten de scharnierpunten voor de armsteunen. Vooral dat laatste is ongemakkelijk, want ze zitten ofwel in de weg van de opening, ofwel in de weg van de achterpassagiers. Iets wat ons perfect eenvoudig op te lossen lijkt door de individuele armsteunen te aan de zetels vast te maken zoals gebruikelijk is. Het nut van het verschuifbaar maken van de opbergunit is ons overigens ook niet helemaal duidelijk.

Renault maakt voor het dashboard, dat steeds in twee kleuren is uitgevoerd, veelvuldig gebruik van zacht aanvoelende plastics. Het bestaat voornamelijk uit dezelfde materialen als bij de Mégane II waar het een uitstekende indruk nalaat, al ziet het er hier om één of andere reden goedkoop en plastiekerig uit. Maar onze testwagen had met niet eens 5.000km op de teller wel meer problemen, voornamelijk te wijten aan een onzorgvuldige afwerkingij het dashboard kraakte, het interieur was niet vrij van parasietgeluiden, de ophanging maakte zelfs op goede weg kloppende en piepende geluiden, de herkenning van de kaart voor het keyless-entry systeem liet het op regelmatige basis afweten waardoor we de reguliere afstandsbediening moesten gebruiken, het display van het dashboard was omwille van dode lijnen gedeeltelijk onleesbaar en je moest soms tot vijf maal toe de kofferklep dichtslaan om ze te sluiten.

Bagage zal vermoedelijk zo goed als nooit een obstakel vormen. De kofferruimte is immers sowieso 430l groot. 20l meer dan bij de Senic. Met de zetels in de meest vooruitgeschoven positie komt daar nog eens 50l bij. Door de achterzetels te verwijderen kan je de beschikbare ruimte vergroten naar 1840l.

Geef commentaar
comments by Disqus