Subaru Forester 2.0X & 2.0XT Interieur

Subaru Forester 2.0X & 2.0XT
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Binnenin gaf Subaru zijn grote SUV een geheel nieuw T-vormig dashboard met aparte meters die nagenoeg gelijk zijn aan die uit de Impreza en een centrale console met een metaallook. Het materiaal ziet er misschien nog niet zo goed uit als dat van de beste concurrenten, maar de afwerking is net als aan de buitenzijde uitstekend. Ook op het onverhard bleef het interieur vrij van kraakjes en piepjes en torsiegeluiden waren nauwelijks of niet hoorbaar. De metaalkleurige accenten geven het geheel wel een eigentijds gevoel. De wijzerplaten in het instrumentenbord zijn uitstekend afleesbaar en zeer overzichtelijk. Weinig fantasie, maar zeer efficiënt en dat is iets wat misschien wel voor de hele Forester geldt. Bij het instappen is het opletten dat je niet met je knie tegen de knop voor de sproei-installatie aan komt om vervolgens plaats te nemen in uitstekend comfortabele zetels. Die zijn zowel in de hoogte als in de diepte te verstellen en dat is een goed zaak want de verstelling van het stuurwiel beperkt zich tot een instelbare hoogte. Opmerkingen over de rijhouding hebben we evenwel niet, want een prima houding was snel gevonden.

Zowel voor- als achteraan is er ampel ruimte. De toegang tot de achterbank wordt niet bemoeilijkt door kleinere deurtjes, er is knie- en voetruimte voldoende en de hoofdruimte is zowel voor- als achteraan royaal. Ook als reusachtige optionele schuifdak enkele centimeters afknabbelt. Dat je met de Forester kilometers kan vreten wil Subaru onderstrepen met de aanwezigheid van in de voorzetels ingewerkte uitklapbare armsteuntjes. Die zijn echter zo smal dat het nut ervan ons ontgaat en bovendien hinderen ze de bestuurder bij het schakelen.

Ondanks de hoogte is Subaru’s SUV betrekkelijk eenvoudig te parkeren want de stijlen zijn smal. Het klassieke design heeft geen nood aan een dikkere D-stijl voor stevigheid of ter ondersteuning van het visuele aspect. In de koffer, die dankzij een zeer regelmatige vorm en ondanks een -conceptgebonden- relatief hoge laaddrempel goed belaadbaar is, kan je minimaal 349l (controle) bagage kwijt. De achterbank kan natuurlijk ook plat en dan heb je ruimte voor 1.629l bagage.

Geef commentaar
comments by Disqus