Renault Avantime 3.0 V6 Privilège Exterieur

Renault Avantime 3.0 V6 Privilège
Bekijk 29 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De Avantime is zo Frans als Brie en stokbrood, maar eigenaardig genoeg zal je Renault-medewerkers Avantime altijd op de Engelse manier horen uitspreken, terwijl het op z’n Frans net zo goed klinkt. Het lijkt of ze op die manier een kloof met de rest van het gamma (dat zich wel met Franse tongval laat benoemen) willen behouden. Alsof ze hun laatste ontwerp niet met gepaste fierheid aan de merknaam koppelen. Maar hoe je het ook uitspreekt (op z’n Frans voor ons Ő dank u), over de Avantime wordt gepraat. Het zal wel afzwakken naarmate we het model wat couranter tegenkomen, maar op de openbare weg trekt de Avantime vooralsnog opmerkelijk veel nieuwsgierige blikken. Dikwijls gepaard met de nodige portie gewijs. Er zijn mensen die goedkeurend knikken, hun duim opsteken of spontaan door de open ruiten hun complimenten kenbaar maken net zo goed als er zijn die bedenkelijk de wenkbrauw fronsen of het nodig vinden ten teken van afschuw demonstratief hun vinger in de keel te stekenij Tussen de voor- en tegenstanders van het ontwerp zal er duidelijk discussie zijn, buiten kijf staat de originaliteit van het ontwerp. Dit gaat veel verder dan de lichtblokken- en radiatorrooster-originaliteit van de meeste merken en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Vooral de achterpartij met de bolle achterruit en de uitgewerkte koffer, de zilverkleurige stijlen en dakomlijsting en het ontbreken van een B-stijl vallen op. De testwagen is nog van de eerste reeks, met de bijhorende mankementen, al is daarvan aan de buitenpresentatie niets te zien. De afwerking is foutloos. Het geheel is 4,63m lang, 1,83m breed en 1,63m hoog. De kofferklep die als een derde deur de achterruit omvat zwaait door het ontwerp open tot een hoogte van 2,04m.

Renault wilt met het opmerkelijke Coupéspace-design een alternatief bieden aan mensen die binnen het topsegment op zoek zijn naar origineel alternatief. Men wil vooral klanten afsnoepen van de grote monovolumes, SUV’s en coupé’s. Rechtstreekse concurrentie heeft Renault niet, de Avantime is enig in z’n soort. Dat zal zo blijven want de andere constructeurs kijken liever eerst nog even de kat uit de boom.

Geef commentaar
comments by Disqus