Peugeot 206 SW 1.6 XS Inleiding

Peugeot 206 SW 1.6 XS
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Met de 206 leverde Peugeot een waardige opvolger af voor de klantenmagneet die de 205 was. De compacte telg van het merk uit Sochaux is immers steevast terug te vinden in hoogste regionen van de verkoopstabellen en er is dus ruimte voor enkele alternatieve modelletjes naast de klassieke drie- en vijfdeurs. Na de 205 Cabriolet kwam de 206 CC en nu krijgt de 206 ook de break die nooit voor de 205 weggelegd was. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de toenemende populariteit van die koetswerkvariant, met name bij een wat jonger publiek. Net als grote broer 307 krijgt die de toevoeging SW.

De 206 SW wordt aangedreven door de benzine- en dieselmotoren die we al kennen uit de berline. Bij de benzines gaat het om een 1.1, 1.4, 1.6 en 2.0. Bij de diesels noteren we een 1.4HDI en een 2.0HDI. De 1.1 benzine en de 1.4HDI zijn als lichtste motorversies enkel verkrijgbaar in het instapniveau ‘Enfant Terrible’ terwijl de 1.4 benzine naar keuze besteld kan worden als Enfant Terrible of XS. Voor de 1.6 en de 2.0HDI is de voor de gelegenheid sportief getinte XS-uitvoering dan weer de enige mogelijkheid en de 2.0 is steeds een GTI. De goedkoopste versie gaat voor 12.260 € over de toonbank. De duurste benzine moet 17.070 € kosten terwijl een diesel nooit meer hoeft te kosten dan 15.570 €. De 1.6l op de testbank is de enige motor die zich laat koppelen aan een automatische bak. Die kost dan 15.350 €, maar de basisprijs van de handgeschakelde versie waar we mee reden blijft steken op 14.430 €.

Tot de standaarduitrusting behoren dakrails, bumpers in koetswerkkleur met zwarte beschermstrips, glanzend zwarte spoiler, verduisterde achterruit die apart van de achterklep kan worden geopend en radio-CD. De XS doet daar sportiever getekende bumpers, koplampen met helder afdekglas, elektrische en verwarmde buitenspiegels, sportievere voorzetels en aluminium deurgrepen bovenop. De GTI is het beste uitgerust en heeft eveneens recht op lichtmetalen velgen, automatische airco en een aantal aluminium onderdelen. Onze test-XS was optioneel voorzien van airco (1090 €) en de obligate metaalkleur (270 €). De totaalprijs komt dus op 15.790 €.

Geef commentaar
comments by Disqus