Peugeot 206 CC 2.0 Rijgedrag

Peugeot 206 CC 2.0
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De EW10J4 zag voor het eerst de buitenlucht in de gefacelifte 406. Later kwam hij onder de kap van de 206 om er als GTI door het leven te gaan. De krachtbron in de 206CC ondergaat geen wijzigingen. Hij behoudt dus zijn dubbele bovenliggende nokkenas en 16 kleppen. Het sportieve karakter past uitstekend bij deze coupé cabriolet. Uit de 1.997cc haalt hij 138pk bij 6.000t/min. 2.000 toeren eerder kwam een knappe 190Nm vrij. Vanaf 1.800t/min staat al 170Nm paraat. Daardoor herneemt de CC vanaf de laagste toeren en zonder morren. De sportiviteit haalt het van de beschaving als je de naald boven 4.000t/min houdt. Het vermogen zorgt voor een top van 204km/h en een sprintje tot 100km/h in 9,4sec. Het gemengde normverbruik bedraagt 8l/100km, maar in normale rijsituaties ontploft er tussen 9,6 en 11,8 liter loodvrije benzine. De motor laat zich met een diepe brom tot leven wekken, maar schakelt vrijwel onmiddellijk over naar een discreet gezoem, wat bijgestaan door de leuke klank van de uitlaatlijn het sportieve karakter wat benadrukt. De koppeling apprecieert een goede bedrijfstemperatuur, maar is dan uitstekend te doseren. De vijfbak schakelt altijd correct, en met voldoende gevoel. De pookbeweging tussen de verschillende versnellingen hadden wat korter mogen zijn, al is het met de door Peugeot gekozen afstanden verre van storend.

De draaicirkel is met z’n 10,85m tussen muren (10,50m tussen stoepranden) aan de grote kant voor een wagen die maar 3,83m lang is. De stuurinrichting is van het tandheugeltype met een hydraulische bekrachtiging. De bediening is behoorlijk zwaar en daar vaart het stuurgevoel wel bij. Het leeuwtje reageert alert, heeft een gezond weggedrag en een uitstekende rechtuitstabiliteit. In het snellere bochtenwerk is het geheel voorspelbaar onderstuurd, maar een sportiever overstuur kan je zonder veel moeite uitlokken. De schijven rondom worden hydraulisch bekrachtigd door een 10” onderdrukservo. De remmen zijn zonder twijfel krachtig genoeg, aan het uithoudingsvermogen mogen de Fransen wat ons betreft nog wat sleutelen. Het pedaalgevoel is uitstekend. Tot slot nog even zeggen dat het ABS systeem een gelimiteerde slip toelaat, niet onnodig tussenbeide komt en de tussenkomsten dan nog discreet weet te houden. Zo moet je dat dus doen. Zelden quoteerden we een ABS-systeem zo hoog.

Geef commentaar
comments by Disqus