Nissan X-Trail 2.0 Elegance Rijgedrag

Nissan X-Trail 2.0 Elegance
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Onze X-Trail werd aangedreven door een 1998cc viercilinder benzinemotor met 140pk (bij 6.000t/min.) en 192Nm. Daarmee haalt de 1.452kg zware Nissan 100km/u na een puike 11,3sec en kan je tot 177km/u snel gaan. In de praktijk liet de motor zich uitstekend met de duidelijk afgelijnde en correct schakelende vijfbak combineren, waardoor de X-Trail zich opvallend vlot door het verkeer liet naveren. De motor werkt beschaafd zodat je ook op de autostrade niet meteen je stem moet verheffen om elkaar nog te verstaan. Nissan claimt voor deze 4x4 een gemiddeld verbruik van 9,3l. Onze testrit was met een kleine 300km te kort voor een definitief oordeel, maar onze 2-liter bleek in verhouding met de gevraagde prestaties en de nadelen van het concept Őzoals het hoge gewicht en de grote luchtmassa die de X-Trail moet verplaatsen- behoorlijk spaarzaam met benzine om te springen.

We hadden snel door dat Nissan de X-Trail van een, voor de weg althans, uitstekende ophanging heeft voorzien. Klassiek staat een SUV nogal slap op z’n poten wat dan zorgt voor het gebruikelijke ge schommel en gedein. Niet bij de X-Trail. De ophanging bleek zeer efficiënt in de filtering van oneffenheden, houdt het comfort echt op een niveau dat vergelijkbaar is met dat van een berline én Őhet belangrijkste van allemaal- gaat echt strak door de bocht. Redelijkerwijs kunnen we van de X-Trail niet verwachten dat de grip van hetzelfde niveau is als van een berline met o.a. een veel gunstigere gewichtsverdeling, maar het komt aardig in de buurt. Als we u dan nog zeggen dat de X-Trail één van de weinigen is in zijn segment die de bestuurder van een gezonde portie feedback voorziet, dan hebt u wel door dat Nissan scoort op dit vlak.

De terreincapaciteiten hebben we tijdens onze korte test niet ten volle kunnen testen, maar we beloven daar een volgende keer dieper op in te gaan. In normale omstandigheden staan de voorwielen in voor de aandrijving. Een computergestuurde koppeling schakelt de achterwielen bij zodra de voorwielen grip verliezen, maar je kan via een knop op het dashboard ook manuele voor 4x4 kiezen.

Geef commentaar
comments by Disqus