Mini Cooper Interieur

Mini Cooper
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Binnen in het interieur voor vier (er is geen zitplaats in het midden achteraan) vinden we dezelfde ver doorgedreven retrostyling. Een zilverkleurig dashboardje met centraal een gigantische ronde analoge snelheidsmeter, daaronder de radio en een rij klassieke metalen kantelschakelaars en een toerenteller achter het vrij grote maar prettig aanvoelende stuurtjeij alles is even goed als origineel en omdat de ingenieurs bij BMW ook de verticale opstelling van de voorruit behielden is het gevoel dat je bij het interieur krijgt ook echt anders. De voorzetels die standaard gemonteerd worden bieden al een goede zijdelingse steun en de sportzeteltjes van onze testwagen hebben nog meer uitgesproken zijdelingse steunkussens om je op je plaats te houden. Op de rug steunen de zetels ook perfect, maar desalniettemin kunnen langere ritten vermoeiend worden. Dat komt doordat het zitvlak van de sportzetels vrij sterk afhelt. Dan worden de knieën automatisch wat hoger opgetrokken en neem je minder plaats in de lengte in. Achteraan was een sterk hellend zitvlak overigens de enige manier om ervoor te zorgen dat ook mensen die meer dan 1,70m meten niet met het hoofd tegen het dak of met de knieën in de rugleuning van de voorzetels moeten zitten. De kuipvorm houdt de passagiers op de achterbank netjes op hun plaats en ook hier geldt dat het voor korte tot middellange afstanden best comfortabel blijft. Krik wel even de voorzetels wat omhoog want anders is er achteraan geen plaats om de voeten weg te steken. De houding achter het stuur is dankzij de hoogteverstelling van het stuur en de zetels voor iedereen goed, maar een diepteverstelling aan het stuurwiel (natuurlijk niet evident omdat de toerenteller ook op de stuurkolom zit) had het geheel nog net iets beter kunnen maken.

Het dient gezegd dat een moderner koetswerkconcept binnen dezelfde buitenafmetingen voor meer ruimte voor de passagiers kan zorgen, maar vooral de horizontale positie van de motorkap is essentieel voor de karakteristieke look van de Mini. Het hele passagierscompartiment is daardoor in het ontwerp wat naar achteren opgeschoven. De ruimte voor de inzittenden was duidelijk belangrijker dan de bagageruimte. De constructeur ontwierp de Mini immers voor stedelijk gebruik en de 150l die je in de koffer kwijt kan moeten volstaan voor de wekelijkse boodschappen. De koffervloer is overigens net lang genoeg voor een bak water. Als de laadruimte groter moet kan je vanuit de koffer in een simpele beweging een stuk van de symmetrisch neerklapbare achterbank neerleggen. De koffer wordt dan tot 670l groot. Een vlakke laadvloer behoort niet tot de mogelijkheden.

Geef commentaar
comments by Disqus