Lancia Phedra 2.0 16 v Inleiding

Lancia Phedra 2.0 16 v
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De Fiat-groep en PSA ontwikkelen samen hun grote volumewagens. Die hebben eenzelfde basisstructuur en gelijkaardige specificaties maar elk een specifiek uitzicht de merken op vlak van uitrusting hun eigen strategie volgen. Toen de vorige generatie gelanceerd werd was merkvertegenwoordiging in het segment van de monovolumes mooi meegenomen, maar het volle potentieel van de markt, met de verkoopsvolumes van vandaag, was toen nog niet gekend. De broertjes van de merken Fiat, Lancia, Citroën en Peugeot bleven dan ook relatief dicht in de buurt van een voor personenvervoer luxueus uitgeruste bestelwagen. Een idee dat bij minder mensen zou opgekomen zijn, moesten de constructeurs -met uitzondering van Lancia- geen nagenoeg identieke bestelwagen hebben gecommercialiseerd.

De markt is geëvolueerd en de nieuwe modellen, Ulysse, Phedra, 807 en C8 zijn deze keer voor de volle 100% voor het personenvervoer ontworpen. Op de testbank staat de Lancia Phedra met 2-liter benzinemotor. Dat zal niet bepaald de meest verkochte motor zijn, maar omdat het althans bij Lancia de goedkoopste uitvoering is vonden we het toch de moeite die even uit te proberen. De benzine verandert van eigenaar voor 29.300 €. In het gamma vinden we ook nog een 2.0JTD common-rail turbodiesel die 30.900 € moet kosten en een 2.2JTD met gelijkaardige technologie die voor nog eens 1.000 € extra in de catalogus staat.

De standaarduitrusting is in elk geval bijzonder rijkelijk. Standaard mag je rekenen op mistlichten, koplampsproeiers, lederen stuurwiel en versnellingspookmof, elektrisch bediende ruiten, automatische klimaatregeling met verschillende zones, cruise-control, regensensor, parkeersensoren, boordcomputer en zelfs 15-duims lichtmetalen velgen en het Connect-systeem met navigatie, GSM en kleurenscherm. Voor enkel het strikt noodzakelijke kan je dus beter bij één van de andere ontwikkelingspartners gaan kijken. Toch konden er nog een heel aantal opties toegevoegd worden. In het geval van onze testwagen hebben we het over de derde zitrij (750 €) waardoor we over een totaal van 7 plaatsen konden beschikken, lederen zetels die vooraan verwarmd én elektrisch verstelbaar waren (2.500 €), een kofferbeschermingsnet (140 €), Xenonlichten (750 €) en natuurlijk de obligate metaalkleur (550 €). Het totale prijskaartje komt daardoor op 33.990 €.

Geef commentaar
comments by Disqus