Citroën Berlingo 2.0 HDi & Renault Kangoo 1.5 dCi Inleiding

Citroën Berlingo 2.0 HDi & Renault Kangoo 1.5 dCi
Bekijk 8 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De markt van de kleine bedrijfswagentjes kan je bezwaarlijk nieuw noemen : denk maar aan de Renault R4 combo, de Renault Express, de onsterfelijke Citroen C15, de Fiat Fiorino, de Polo Caddy of nog; de Seat Inca, Opel Kadett Combo, Ford Courier en ga zo maar doorij Toch heeft deze markt een evolutie doorgemaakt, en dat sinds Citroën en Peugeot (PSA) in 1996 de tweelingen Berlingo en Partner op de markt brachten; dat waren namelijk de eerste lichte bestelwagen met een eigen "look". Gedaan met het monteren van een rugzak op een bestaand model. Een specifiek ontwikkelde structuur kwam in de plaats. Uit de verkoopscijfers is gebleken dat dit een goede strategie was. Er is vraag naar dit soort wagens met rank ogende snuit, hoge opbouw vanaf de A-stijl en natuurlijk een groot laadvolume. De Franse concurrent Renault reageerde als eerste met de Kangoo, in december 1997. Het concept was identiek aan dat van de Berlingo maar er werden ook enkele extra's toegevoegd zoals dubbele zijdelingse schuifdeuren (die niet lang daarna ook op de Berlingo/Partner beschikbaar werden). Ondertussen werd dit soort wagentjes ook ontdekt door particulieren, en dan vooral door jonge gezinnen die er een ruime, polyvalente en betaalbare -maar franjeloze- wagen in vonden. Andere concurrenten zijn de recenter gelanceerde Fiat Doblo, die toch wat meer ruimte weet te bieden (vooral in de breedte) en ook de pas op de markt gebrachte Ford Transit Connect.

In deze test zetten we de net gefacelifte Citroën Berlingo met de bekende 2.0 HDi van 90pk tegen de Renault Kangoo Express dCi70. De eerste is in standaarduitvoering, terwijl Renault ons voorzag met een verlengde Grand-comfort uitrusting met dubbele cabine. De Renault wordt aangedreven door een fiscaal vriendelijke 1.5 dCi die, in tegenstelling tot wat de typeaanduiding doet vermoeden, geen 70, maar 65pk sterk is. De Berlingo is verkrijgbaar met een 1.4l benzinemotor met 75pk in een uitvoering met 600kg laadvermogen, met een 1.9D van 71pk en met een 2.0HDi met 90pk. Deze laatste twee naar keuze met 600 of 800kg laadcapaciteit. De benzine gaat voor 11.000 € over de toonbank terwijl voor de diesels minimaal 12.080 € (1.9D) en 13.530 € (2.0HDi) moet neergeteld worden. Voor het extra laadvermogen moet u in uw begroting 240 € inschrijven. Zonder opties komt de prijs van de testwagen dus op 13.770 €.

Bij Renault is het gamma te ruim om gedetailleerd te bespreken. Je hebt bij de benzines de keuze uit een 1.2 (met basisprijs van 9.222 € de goedkoopste Kangoo van allemaal), een 1.2 16v, 1.4 automaat en een 1.6 16v. Dat is dan voor de uitvoeringen Confort en Grand Confort. Dieselen kan met een 1.9D55, 1.9D65, 1.9dTi 80, 1.5dCi 60, 1.5dCi 70, 1.5dCi 80 en een 1.9dCi 80 4x4. De eerste kost 9.801 €, de laatste 15.246 €, telkens in de goedkoopste uitvoering. Renault biedt klanten de mogelijkheid om ook te opteren voor een langere versie, zij het dan met wat minder laadvermogen. Die zijn beschikbaar voor 2 of 5 personen. De testwagen is van het laatste type en kost -weerom zonder opties- 14.157 €.

Geef commentaar
comments by Disqus