Ford Fiesta Ghia 1.4 TDCi Rijgedrag

Door: REDACTIE 15-10-2007

Met de Focus, en later ook de Mondeo leverde Ford verassend goed rijdende wagens af. We verwachtten dan ook één en ander van deze Fiëstaij Onder de kap van onze testwagen zit de 1399cc TDCI. Die viercilinder common-rail turbodieselmotor met 2 kleppen per cilinder werd samen met PSA ontwikkeld en is dus feitelijk dezelfde krachtbron als we in de Peugeot 206, Peugeot 307 en Citroën C3 terugvinden. Bij Ford is die goed voor 68pk bij 4.000t/min en 160Nm bij 2.000t/min. Voldoende voor een topsnelheid van 164km/u en een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 14,9sec. Dat is niet snel, maar de 1065kg zware Ford kan wel met zijn concurrenten mee. De motor geeft het beste van zichzelf tussen 1.500 en 3.000t/min, maar het vlotte en soepele karakter verandert ook buiten dat toerentalgebied niet. Dat ze bij Ford bespaard hebben op isolatie is te merken aan de decibelproductie van de motor en de geluiden die via de wielkasten doorgegeven worden. Desondanks kan je niet zeggen dat het geluidsniveau storend wordt, de periode vlak na een koudstart even niet meegerekend. Schakelen doe je met een uitstekend in de hand liggend pookje. De bak heeft niet enkel een uitstekende spreiding, hij laat zich ook soepel en foutloos bedienen. De diesel blijft bij elke rijstijl relatief zuinig, maar dat wisten we reeds van bij de 206 en C3. De constructeur geeft 5,3l op per 100km voor de gemengde cyclus terwijl wij strandden op een uitstekend testresultaat van 6l/100km.

De onafhankelijke voorophanging met McPherson veerpoten en semi-onafhankelijke achterophanging, met stabilisatoren uiteraard, geven de Fiësta een hedendaags en efficiënt rijgedrag. Oneffenheden en putten worden quasi zonder nadelig effect voor de wegligging geïncasseerd zonder dat de ophanging daarom echt kurkdroog reageert. De 185-bandjes op 15-duims lichtmetaal van de Ghia leggen de gripgrens aangenaam ver, en laten over de limiet enkel een controleerbaar onderstuur toe. Stoppen doe je met trommels achteraan en schijven met een diameter van 25,8cm vooraan. Als vanzelfsprekend is het geheel niet ongevoelig voor fading, maar de uithouding is zo goed als we ze verwachten in deze klasse. Het ABS-systeem, dat behoorlijk wat aan de remkracht knabbelt, is niet paniekerig.

Geef commentaar
comments by Disqus