Daewoo Matiz I SE & Matiz II Style Rijgedrag

Daewoo Matiz I SE & Matiz II Style
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Daewoo biedt de Matiz nog steeds en alleen aan met de 796cc M-Tech motor. Het ding is 51pk sterk bij 5.900t/min en levert 68,6Nm bij 4.600t/min. Daardoor duurt een spurtje tot 100km/h 17sec en ligt de topsnelheid op 144km/h. De driecilinder toont zich vrij vlot in het gebruik en komt erg snel op temperatuur. Hij rijdt graag in de onderste toerentallen en dat komt het geluidsniveau ten goede. De Matiz II blijft Ő ook al werd hij een beetje stiller Ő vrij veel lawaai maken als je de paarden de vrije loop laat. Het beperkt aantal newtonmeters zorgen natuurlijk niet voor bangelijke hernemingen, maar daar werd hij ook niet voor gemaakt. Drinken doet de Matiz alvast niet veel. Daewoo geeft cijfers op van 5,2 liter buiten de stad tot 8,4L/100km in verstedelijkte buurten. Wij sloegen erin met onze Matiz I amper 5,09L/100km tot ontploffing te brengen. De Matiz II vroeg om 7,24L/100km maar die bleef niet gespaard van onze rechtervoet en had bovendien nog niet eens 1.000km op de teller staan. Met een tank die 35 liter groot is kom je meestal zo’n 500km ver en dat is meer dan behoorlijk voor wagen van dit type.

Aan de ophanging werd niet geraakt. Dat wil zeggen dat vooraan nog steeds de compacte McPherson veerpoten van dienst zijn. Grotere rubbers in de ophanging vangen wegoneffenheden beter op. Achteraan zit een semi-onafhankelijke ophanging met centrale dwarsverbinding waaraan de draagarmen bevestigd werden. De afwezigheid van anti-rolstangen komt het comfort ten goede. De Matiz gaat zo in de aanval op mangaten en putten op onze wegen, zonder dat de wegligging vergeten wordt. De wielen staan namelijk op de hoeken en dat zorgt voor een natuurlijke stabiliteit. Achter het stuur krijg je niet ontzettend veel feedback, maar toch manoeuvreer je de beide Matiz’jes vlot door de bochten. De Matiz gaat overigens resoluut over de snuit als je te hard gaat. Dit onderstuur kan makkelijk gecorrigeerd worden door van het gas te gaan. De remmen brengen de Matiz veilig tot stilstand en zijn makkelijk te doseren. Remmen op de motor wordt wel tegengewerkt door de koppige pook. Dit valt trouwens meer op als de bak nog koud staat, maar het probleem deed zich in mindere mate voor bij de Matiz II. De bak mist overigens precisie en voelt vrij ruw aan. De koppeling daarentegen is vlot te bedienen en goed te doseren. Qua prestaties zit de Matiz op het niveau van de MCC Smart. Ze zijn dus vlot genoeg voor in de stad, maar op een drukke autostrade krijgt de Matiz het toch benauwd omdat je dan bijna tegen topsnelheid sjeest. De rechtuitstand van het stuur vervaagt tegen deze snelheid, wat niet het geval is bij lagere snelheden.

Geef commentaar
comments by Disqus