BMW 320td Compact 150pk Rijgedrag

BMW 320td Compact 150pk
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De vorige Compact kreeg nogal wat kritiek te slikken over de handelbaarheid, zijnde dat die niet ‘echt BMW’ was. Het probleem was dat de autobouwer ervoor had gekozen zijn Compact te bouwen op het zogenaamde E30-platform. Dat was wel degelijk BMW 3-reeks, maar werd al in de helft van de jaren ’80 voor het eerst in gebruik genomen en voldeed dus niet aan de hedendaagse normen. Met name in de wegligging was dat duidelijk. De achterwielaandrijver had de neiging om in de bochten nogal snel met de achterzijde weg te gaan en die schuifbeweging was moeilijk te controleren. De meeste eigenaars, en vooral die met de zwakkere motorversies, hebben daar nooit iets van gemerkt maar de kritiek was niet geheel onterecht. BMW heeft lessen getrokken uit het verleden en plaatste de nieuweling dan ook gewoon op het onderstel van de huidige 3-reeks. Daarmee beschikt hij dus op slag over dezelfde voorbeeldige wegligging. Door de iets kortere overbouw achteraan blijft hij zelf nog iets langer neutraal. Als je echt wil kan je de achterkant laten schuiven. De ophanging zorgt voor een uitstekende wegligging met niet het minste spoortje van nervositeit. Op slecht wegdek Őzoals een kasseistrook- durft de voorzijde deinen en dan komt de voorspoiler soms gevaarlijk dicht tegen het wegdek.

Onder de kap van de 320td ligt een 1995cc Common-Rail turbodiesel met 150pk die gebaseerd is op de 136pk sterke 1951cc diesel uit de 320 van voor de facelift. Bij 4.000t/min heb je het meeste pk’s ter beschikking. Met een fors koppel van 330Nm (bij 2.000t/min) kan je de BMW net zo goed sportief als schakellui rijden. De vijfbak -afkomstig uit de 330d- schakelt soepel en afgelijnd. Hij is dus niet voor de 320td ontwikkeld, maar de spreiding ligt de motor wel, op de wat lange vijfde na. Het verbruik blijft volgens de constructeur beperkt tot 5,5l/100km. Wij verstookten aan een vlotte rijstijl 7,4l.

Het gewicht en de luchtweerstand van de Compact zijn nagenoeg hetzelfde als bij van de Berline. Logisch dus dat de driedeurs hetzelfde presteert. Je kan naar 100km/u in 8,9sec (identiek aan de 320d) en de topsnelheid is vastgesteld op 214km/u (2km/u lager dan de 320d). Enkel de 325ti is sneller. Het remsysteem Őmet schijven rondom- moet dat allemaal terug afstoppen, en dat levert uitstekend werk.

Geef commentaar
comments by Disqus