Alfa Romeo 147 2.0 T.-Spark Distinctive Inleiding

Alfa Romeo 147 2.0 T.-Spark Distinctive
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De kleinste telg van de Alfa-Romeo familie werd in 2000 op het autosalon van Turijn gelanceerd als opvolger van de toen zes jaar oude 145 en 146. De nieuweling werd in 2001 tot Auto van het Jaar verkozen.

De 147 is verkrijgbaar met drie of vijf deuren, en motorversies van 1598cc tot 1970cc. De benzineversies zijn een 1.6 van 105pk, een 1.6 van 120pk en een potente 2.0 van 150pk. Dieselen kan je met de 1.9 JTD die nu 115pk sterk is. Je kan kiezen uit de afwerkingsniveau’s Progression en Distinctive. Tot de meest opvallende uitrusting van de Progression rekenen we de standaard aanwezige klimaatregeling, radio-cassette en elektrisch bediende ruiten en spiegels. De Distinctive krijgt er een automatische airco met links-rechts regeling, boordcomputer, radio-cd, cruise-control en lichtmetalen velgen bovenop. De 2-liter benzine laat zich enkel bestellen als Distinctive.

De goedkoopste driedeurs, de 1.6TS Progression, staat voor 16.100 € in de catalogus. De duurste versie is de 2.0l Selespeed voor 22.950 €. Dieselen kan vanaf 18.950 €. Voor vijf deuren betaal je steeds 800 € extra.

Wij reden met de 2-liter benzine in vijfdeursuitvoering. Die was tot op heden enkel verkrijgbaar met de Selespeed versnellingsbak, afkomstig uit de 156. Dat is een gerobotiseerde bak waarbij de bestuurder kan schakelen via peddels achter het stuur of een joystick op de plaats van de conventionele versnellingspook. Die leent zich uitstekend tot sportief rijgedrag. Toch ziet blijkbaar niet iedereen dat systeem zitten want op vraag van de klanten commercialiseert Alfa nu een versie met een conventionele vijfbak, en die staat op de testbank. Daarmee maken ze hun sportieve 147 meteen ook wat toegankelijker want voor de manuele variant moet je 900 € minder betalen. Daardoor hangt aan de vijfdeurs een prijskaartje van 22.850 €. Da’s niet goedkoop want voor een Citroën Xsara Coupé VTS (3 deuren) betaal je 20.580 €, een Opel Astra 2.2 Sport kost 18.550 € en zelfs een Volkswagen Golf 1.8 GTI kost maar 22.510,20 €. Het dient wel gezegd dat de 147 de meeste concurrenten qua uitrusting de loef afsteekt. De testwagen is voorzien van een optioneel lederen interieur (945 €), alarm (375 €) en 17-duims lichtmetalen velgen -16” lichtmetaal is standaard- met 215/45 rubber (300 €). Daarmee komt de totale kostprijs op 24.470 €.

Geef commentaar
comments by Disqus