Seat Ibiza Sport 1.9 TDI 130pk Inleiding

Seat Ibiza Sport 1.9 TDI 130pk
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De Ibiza dateert al van 1984, toen Seat nog autonoom was. Het ging toen om een nogal vierkante drie- en vijfdeurs die niet meteen om de bouwkwaliteit bekend stond. Negen jaar later werden die afgelost, en de opvolger werd in 1999 nog eens grondig opgefrist. Op die tijd was Seat overgenomen door de Volkswagen-groep die er, net als bij Skoda, in een mum van tijd voor zorgde dat de kwaliteit van de producten terug op niveau was. Vooral bij de laatste generatie was de nieuwe sportieve richting die Seat als merk op wil gaan al goed zichtbaar. Bij deze nieuwste variant is dat nog duidelijker. Er is ook sprake van een stijlbreuk, die al aangekondigd was door concept cars als de Tango, die de sportiviteit nog meer wil benadrukken, maar waarschijnlijk ook voor minder intern kannibalisme binnen de groep moet zorgen. De compacte auto’s van Volkswagen, Skoda en Seat die technisch grote overeenkomsten vertonen pikken namelijk vooral klanten bij elkaar weg en dat ziet de groep vanzelfsprekend liever anders.

De nieuwe Ibiza is verkrijgbaar met een 1.2 benzinemotor van 64pk en twee 1.4-liters van respectievelijk 75 en 100pk. Er is evenveel keuze in diesels; een 1.9SDI van 64pk en twee 1.9TDI’s van 100 en 130pk. Seat voorziet een Comfort- en een Sportuitvoering. De Comfort heeft standaard in bumpers in koetswerkkleur, dakspoiler, een in de hoogte- en diepte verstelbare stuurkolom, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een in delen neerklapbare achterbank. De Sport krijgt als belangrijkste extra’s een boordcomputer, mistlampjes, sportzetels voor- en achteraan, banden met een maatje meer (195/50 ipv. 185/60), 15-duims lichtmetalen wielen en een sportophanging. De 1.2 benzine en de 1.9SDI zijn niet als Sport verkrijgbaar terwijl de 1.4 benzine met 100pk en de 1.9TDI met 130pk enkel als Sport te krijgen zijn.

De goedkoopste benzine (1.2) gaat voor 10.840 € over de toonbank. Een 1.4 met 75pk kost minstens 11.470 €, bij de versie met 100pk is dat 13.890 €. Dieselen kan met de 1.9SDI vanaf 12.090 €. De TDI met 100 paarden kost algauw 14.170 € terwijl de TDI 130pk 16.850 € kost.

Op onze testbank staat de meest sportieve versie, een diesel nota bene. Optioneel was onze testwagen voorzien van 16-duims lichtmetalen velgen en 205/45 rubber (193 €), Radio CD (590 €), Metaalkleur (238 €) en een semi-automatische airco (950 €). Het totale kostenplaatje komt daardoor op 18.821 € of 759.237 oude Belgische Franken.

Geef commentaar
comments by Disqus