Seat Ibiza Sport 1.9 TDI 130pk Rijgedrag

Seat Ibiza Sport 1.9 TDI 130pk
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De Ibiza deelt z’n onderstel met de Polo en de Fabia, maar krijgt met de 1.9TDI die op onze testbank staat wel veruit het meest performante model. De 1896cc motor met directe injectie met pompverstuivers en turbo ontwikkeld 130pk bij 4.000t/min en een voor deze klasse ronduit schandalige 310Nm bij 1.900t/min. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan een precies en prettig schakelende zesbak. De 1192kg zware auto haalt daarmee een topsnelheid van 207km/u. De motor sleurt de Ibiza in amper 9,4sec naar 100km/u. Dat is eigenlijk maar een zucht trager dan pakweg een Golf GTI, waardoor we nu misschien kunnen spreken van de eerste echte diesel-GTI. Aan boord hoor je weliswaar wel dat je met een diesel te maken hebt, maar de Ibiza laat zich -eens op temperatuur- rijden als een benzine. De motor pakt vlot op vanaf 1.600t/min. en blijft trekkracht op overschot hebben tot pakweg 4.200t/min. Je hebt 6 versnellingen, maar je kan gerust tot 140km/u en meer in de 4 blijven zitten. Nog voor je het goed en wel beseft heb je zwaar illegale snelheden op de teller staan. De motor heeft absoluut geen last van het gewicht van de Seat, maar het blijkt niet zo evident om de kracht op het wegdek te krijgen. Daarom ook laat je de tractiecontrole best aan staan. Je voelt die nauwelijks tussenkomen en verhindert zo dat de Ibiza vooral bij regenweer op de meest onmogelijke ogenblikken aan het doorspinnen gaat.

De ophanging van de Sport is veel minder gevoelig voor inefficiënte pompbewegingen dan de vergelijkbare producten uit dezelfde groep. Ongetwijfeld zit de stugheid daar voor iets tussen want in deze categorie hebben we het maar zelden zo beenhard geweten. Het interieur van de testwagen schijnt het daarmee eens te zijn want het bleef niet gevrijwaard van enig gerammel. Vaak draagt het systeem ook bij tot het rijplezier. Samen met het nauwkeurige en prettig bekrachtigde stuurtje geeft het de bestuurder een massa feedback waardoor je gemakkelijker de limiet van de wagen kan verkennen. De Ibiza is onderstuurd, maar je kan makkelijk én controleerbaar de achterkant laten wegglijden door halverwege de bocht van het gas af te gaan. Nerveus wordt de Ibiza ondanks de harde ophanging zelden. Dwarsrichels en kasseien zijn zowat het enige waar de ophanging echt niet van houdt. De remmen leveren doorgaands uitstekend werk; ze verslappen wel naarmate ze opwarmen maar dat blijft ver binnen de norm en bovendien is in het rempedaal duidelijk te voelen of er voldoende remkracht voorradig is. De vertraging is van hetzelfde niveau als de acceleratie als je tenminste niet het ABS-systeem op je weg vindt. Dat heeft het namelijk niet zo begrepen op putten en bulten, schiet bijgevolg wel eens onnodig in actie en beknot de remkracht dan nogal drastisch.

Uitblinken doet de TDI zoals bekend wel in zuinigheid. Seat heeft het over een gemiddeld verbruik van 5l/100km gemengde cyclus. Met zo veel kracht achter de gaspedaal zal niemand dat halen, maar ons testgemiddelde mag met 7l/100km ook best economisch genoemd worden.

Geef commentaar
comments by Disqus