Daihatsu Cuore MY2008

Daihatsu Cuore MY2008
Bekijk 17 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

Daihatsu bouwt reeds decennia wagens die moeten uitblinken door hun functionaliteit duurzaamheid, beperkte afmetingen en evenredig zuinig gewicht. Auto's die vooral de jongste tijd worden aangedreven door benzinemotoren die dan wel compact, maar tegelijk ook hoogtechnologisch zijn. Dergelijke modellen kennen omwille van hun beperkte gewicht ook een lage consumptie. Terwijl meer en meer constructeurs zich, zoals Mazda met de nieuwe 2, inspanningen moeten troosten om het gewicht van hun modellen te drukken, zit zulks ingebakken in het DNA van Daihatsu. Alleen al daardoor toont de Japanse autobouwer zich visionair. Dat motorgigant Toyota zich kort geleden inkocht bij het nichemerk spreekt boekdelen.

De instapper uit het gamma is en blijft de Cuore. Dit stadsrakkertje werd zopas helemaal opgefrist en dat vraagt om een kennismaking. Aan het concept wordt niet geraakt. De Cuore is nog steeds een auto die plaats moet bieden aan vier inzittenden en dat gegeven combineert met een zo klein mogelijke voetdruk. Hij blijft dus zeer compact met een lengte van 3,47m, een breedte van 1,47m en een hoogte van 1,53m. Door vooral in de hoogte te werken beloopt de kofferinhoud nog steeds 215l. Maar de achterbank laat zich voortaan verstellen en wie bereid is op de beenruimte achteraan te beknibbelen kan zonder grote kunstgrepen tot 414l laadcapaciteit bekomen. Een grote plus voor de functionaliteit, terwijl ook de achterbank zich steeds laat neerklappen. En de toegang tot het passagierscompartiment is ook een meevaller. De Cuore bestaat immers alleen als vijfdeurs.

Het interieur van de Cuore kan dus overtuigen met z'n bruikbaarheid. Daarnaast merken we een verzorgde assemblage en een uitgekiende ergonomie op. Akkoord, de rijhouding is niet perfect, maar in deze prijsklasse vind je dat nergens, tenzij bij toeval. Het zitmeubilair is zelfs voorzien van een aangename vulling die voor korte trajecten weinig te wensen overlaat. Voor langere trajecten staat een betere steun ongetwijfeld op de verlanglijst. Subaru maskeert de simpele vormen van het model, zowel binnen als buiten een noodzaak voor een optimale ruimtebenutting, handig met strakke lijnen. Niettemin betreuren we de materiaalkeuze van de boordplank, waarvan de plastics wel zeer goedkoop ogen. De standaarduitrusting bestaat uit het essentiële, maar het is goed om weten dat Daihatsu de veiligheid niet uit het oog verloor. Twee airbags, gordelspanners en ABS zijn standaard. Wie meer geld uitgeeft aan rijker aangeklede versies kan uiteindelijk zelfs een Cuore met zeven plofkussens (inclusief knie-airbag) bestellen.

Onder de kap zit een 998cc grote driecilinder. Die werd grondig herwerkt, waardoor hij nu 69pk en 94Nm trekkracht levert. Die worden door een handbediende vijfbak of -optioneel- een viertrapsautomaat geloodsd. Daarmee is de Daihatsu enerzijds tot een top van 160km/u in staat, maar -vooral- kan hij in 11,1 tellen naar 100km/u sprinten. Een cijfer dat in deze klasse een zeldzaamheid is. Het is een rechtstreeks gevolg van z'n pluimgewicht. De Cuore zet immers slechts 765kg op de weegschaal. Bovendien toont de kleine motor zich soepel bij lage omwentelingssnelheden en vinnig wanneer de naald van de toerenteller opklimt. En hoewel zowel de ophanging als de stuurinrichting niet zo strak zijn als we van Europese modellen gewend zijn, is het autootje bijzonder levendig door het verkeer te sturen. Er is sprake van heus rijplezier. Dat wordt zelfs niet of nauwelijks afgestraft bij de pomp. Daar neemt de Cuore genoegen met 4,4l per 100km. De overeenkomstige CO2-uitstoot bedraagt amper 104gr/km en dat is nog een tweede opsteker. Het model staat in de catalogus vanaf € 8.990, maar vadertje staat komt u (rechtstreeks op uw aankoopfactuur en niet langer via uw belanstingaangifte) tegemoet voor 15% van het aankoopbedrag.


Geef commentaar
comments by Disqus