Hyundai Azera Crdi

Hyundai Azera Crdi
Bekijk 23 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

We hebben het al meermaals meegedeeld; het gaat Hyundai in Belgie voor de wind. Het merk zwelgt marktaandeel alsof het zoete koek is en nestelde zich in 2006 al op de elfde plaats bij de constructeurs. Net achter Mercedes, al is het verschil met de merken in de top 10 nog aanzienlijk. Bij de SUV's staan de Koreanen op 1 dankzij de succesnummers Tucson en Santa Fé. De productiestart van de nieuwe C-segment-auto die in Genève in première gaat, is nog onduidelijk; augustus, misschien later. Daarom mikt de importeur dit jaar voorzichtig op 13.500 wagens. Het succes van enerzijds de Getz en anderzijds beide SUVs, staat in schril contrast met het lauwe onthaal van de berlines van het merk. De Sonata speelt in een door Fleet gedomineerd segment een zeer bescheiden rol. Daarnaast heeft Hyundai vlaggenschip Azera in het programma. Die werd meer dan een jaar geleden gelanceerd onder de naam Grandeur -door de invoerder snel ingeruild voor Azera wanneer bleek dat het een negatieve connotatie had onder de Franstaligen- met een 3,3l zescilinder benzinemotor. Tot niemands verbazing zijn er daar op heden slechts een handvol van verkocht. Maar nu introduceert het merk de Azera met een diesel. Onder de kap zit dezelfde 2,2l grote zelfontbrander als in de Santa Fé. Een noodzaak in een segment dat het in tegenstelling tot pakweg 10 jaar geleden nagenoeg compleet van de dieselverkoop moet hebben. En er zijn nog meer hoopgevende cijfers. Na een jarenlange achteruitgang steeg de vraag naar luxeberlines het afgelopen jaar weer.

De objectieven houdt de constructeur bescheiden; tussen 50 en 100 Azera's wil het dit jaar afzetten. Een aantal dat het wil afsnoepen bij de Peugeot 607, Citroën C6, Volvo S80, Lancia Thesis, Mercedes E en Renault Vel Satis. Het recept bestaat vooral uit een overcomplete basisuitrusting, een aantrekkelijk plaatsaanbod (523l kofferinhoud bijvoorbeeld - het op één na grootste in het rijtje concurrenten) en een scherp prijskaartje. Voor de diesel bedacht Hyundai weliswaar twee uitrustingsniveaus, Lounge en Executive, Beiden zijn steeds uitgerust met een lederen interieur, GPS-navigatie, elektrische zetelverstelling, vijftrapsautomaat, lichtmetalen velgen... Het verschil zit hem in een aanraakgevoelig scherm voor de geïntegreerde Pioneer-navigatie, Xenon koplampen, een elektrisch bedienbaar zonnegordijn voor de achterruit en diens meer...Het prijskaartje bedraagt € 34.999 en € 37.999 voor de respectieve versies. Zo'n € 7.000 tot € 12.000 beterkoop dan het lijstje concurrenten.

De Azera puurt net als de Santa Fé 150pk uit de 16-kleppen viercilinder. Een perfect gemiddelde waarde in z'n segment, terwijl de trekkracht van 335Nm eerder onderaan bengelt. Op de automaat en het weggedrag valt maar weinig aan te merken, maar het is minder karaktervol en inspirerend dan bij sommige concurrenten. De ophanging weet vooral op de snelweg te overtuigen, waar dan weer opvalt dat windruis en het geluid van opspattend water in de wielkasten niet volledig afwezig blijven. De prestaties zijn correct, al is ook de sprinttijd van 11,5 eerder teleurstellend tegenover een ruim adequate snelheidstop van 202km/u. Het verbruiksgemiddelde zou 7,9l/100km bedragen. Het interieur biedt vanzelfsprekend ruim en comfortabel plaats aan z'n inzittenden. Kortom, de Azera is een correct product dat vooral opvalt door z'n rijke basisuitrusting (er zijn welgeteld twee mogelijke opties) en een aantrekkelijk prijskaartje. En laat dat nu exact zijn wat Hyundai in gedachten had...


Geef commentaar
comments by Disqus