Porsche Cayenne Turbo S

Porsche Cayenne Turbo S
Bekijk 19 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Tot op heden had Porsche van de z’n succesvolle SUV Cayenne drie versies in de catalogus staan. Een exemplaar met enkel ‘Cayenne’ op het kofferdeksel duidde op de aanwezigheid van de 250pk sterke 3,2l V6 instapmotor. De Cayenne ‘S’ krijgt een atmosferische V8 onder de motorkap. Dat is een 4,5-liter die 340pk levert en de 2,2 ton zware Duitser naar 100km/u stuwt in 6,8 tellen (9,3 voor de V6). De Cayenne Turbo heeft hetzelfde blok maar verrijkt elke cilinderbank met drukvulling. Het resultaat zijn 450 paarden, 620Nm en een sprinttijd van 5,6 tellen. Behoorlijk indrukwekkend, maar toch blijven er nog klanten op hun honger naar pk’s zitten. Dat mocht al blijken uit het feit dat Porsche voor de Turbo een kit aanbiedt die het vermogen in een dag of twee knutselen -door een erkende dealer uiteraard- opkittelt naar 500pk. Dan is het model maximaal 270km/u snel en staat 100km/u na 5,3 seconden op de teller. Nu heeft Porsche zelf nog een model boven de Turbo toegevoegd. Het merk antwoordt daarmee onder meer op de komst van de Mercedes ML 55 AMG.

De Porsche Cayenne Turbo S gebruikt nog steeds de 4.511cc grote V8 als basis. De twee turbo’s krijgen 13% grotere tussenkoelers en voeden 0,2 bar extra (maximaal 1,9 bar) aan de hongerige cilinderkoppen. Het gros van het vermogen wordt in het motormanagement gevonden. Het resultaat is een omvangrijke kudde van 521 raspaarden die bovendien voor 720Nm trekkracht zorgen. De Cayenne Turbo S is daarmee niet de snelste, maar wel de krachtigste Porsche -na de Carrera GT- die het merk ooit op de markt bracht. De prestaties; 5,2 tellen na het vertrek uit stilstand rij je 100km/u en het is pas bij 270km/u dat de luchtweerstand de achtcilinder te veel wordt. Het onderstel wordt op het hogere prestatiepotentieel afgestemd. Het remsysteem groeit een maat (van 350 naar 380mm vooraan en van 330 naar 358 achter) en de luchtophanging krijgt een aangepaste afstelling, nog steeds met een sport- en comfortstand. Het contact met het wegdek wordt aan 275/40-rubber toevertrouwd. Dat wordt om een 20-duims velg gespannen.

Het gewicht van beide turboversies is met 2.355kg gelijk. Ondanks het hoge vermogen is het elektronisch gestuurde gaspedaal eenvoudig doseerbaar en heeft de Cayenne niet steeds de neiging om uit de startblokken te schieten. Dat doet hij enkel én overtuigend, maar met een teleurstellend geluid, als hij daar door voldoende pedaaldruk toe bewogen wordt. Een gegeven dat de dagelijkse bruikbaarheid -was het deze Porsche daar niet om te doen?- zeker bevordert. Het verschil met de turbo is hoe dan ook klein en het best te voelen in de tussenacceleraties. Accelereren van 80 naar 120km/u neemt 5,4 seconden in beslag tegen 6,1 voor de ‘gewone’ Turbo. De Tiptronic zestrapsautomaat met nog steeds even nutteloze schakeltoetsen op het stuurwiel werd voor de gelegenheid opnieuw gecalibreerd. Vol lof moeten we zijn over de aandrijflijn, want die slikt het motorgeweld zonder problemen. Zelfs op het natte wegdek dat we onze testwagen voorschotelden, bleef wielspin tot het minimum beperkt. De trekkracht kan dan ook via een lamellenkoppeling voor 100% aan één van beide assen toegekend worden. Toch moet de Turbo S het vooral hebben van rechtuitsportiviteit. Voor een bochtenridder is de Cayenne simpelweg te hoog, te zwaar.

In het interieur van de Turbo S vinden we steeds specifieke comfortzetels. Exemplaren waarvan gezegd moet dat ze een stuk beter omsluiten dan die van de Turbo. De andere uitrustingen omvatten zes airbags, een lederen binnenbekleding, zetelverwarming op alle zitplaatsen, automatische airco, parkeersensoren en een Bose geluidssysteem. De nieuwste Turbo S is herkenbaar aan drempelsierlijsten, specifieke velgen, het logo op de kofferklep (als de klant daar tenminste voor opteert) en in koetswerkkleur gelakte lamellen van de luchtdoorstroomopeningen in de neus. Subtiliteiten dus. De prijs is wat minder discreet; de Turbo S wisselt pas voor € 123.662 van eigenaar. Dat is meer dan het dubbele van de atmosferische V8 want die staat voor € 67.034 op de oprijlaan. Voor de reguliere Turbo moet je € 107.327 ophoesten en als we ook nog € 52.151 voor de V6 vermelden, hebben we het ganse gamma gehad. Wie de aankoopsom kan ophoesten, hoeft ook van het normverbruik van 15,7l superbenzine (de Turbo S lust enkel 98RON) niet wakker te liggen.


Geef commentaar
comments by Disqus