twee snelle Subaru's

twee snelle Subaru's
Bekijk 15 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Subaru heeft bovenaan het gamma twee uitvoeringen toegevoegd. De turbomotor van de Forester krijgt een grotere longinhoud en de atmosferische drieliter boxermotor van de Legacy laat zich voortaan combineren met een handgeschakelde bak.

In de omgeving van het Waalse Château-de-Corroy konden we van beide nieuwigheden proeven. De Forester, naast de Outback -die op de Legacy Touring is gebaseerd- de enige SUV van het merk, heeft reeds een turbomotor onder kap. Dat is een 2-liter die gebaseerd is op de krachtbron die ook de legendarische WRX-uitvoeringen van de Impreza aandrijft. Onder de kap van de Forester is die motor 177pk sterk. Door de boring en de slag te verhogen tot 99,5 en 79millimeter komt de inhoud op 2,5l en levert de geblazen boxerkrachtbron 210pk bij 5.600t/min en 320Nm bij 3.600t/min. Cijfermateriaal dat het beste doet vermoeden voor de rijeigenschappen. De constructeur werkte echter niet alleen op kracht, maar ook op finesse. Variabele kleppentiming zorgt voor een soepele motor, de uitlaatlijn werd aangepast om een mooier geluid te produceren en aan het motorblok werden een aantal wijzigingen doorgevoerd om het gewicht en de vibraties te beperken. Met de typerende permanente vierwielaandrijving en een grotere bodemvrijheid is de Forester niet vies van een stukje onverhard. Door de intelligente aandrijflijn en het lage zwaartepunt, een gevolg van de keuze voor boxermotoren, heeft het weggedrag minder te lijden onder de hoogte van meestal bij dergelijke wagentypes het geval is. De Forester 2.5XT stuurt dan ook snedig, met gevoel en is uitgesproken sportief. De prestaties liegen er niet om; geholpen door een prettig schakelende vijfbak kan een topsnelheid van 226km/u gehaald worden. Nog indrukwekkender is de acceleratieij Indien gewenst staat 100km/u al na 6,3 seconden op de teller. De turbo zorgt vanaf 3.000 krukasrotaties per minuut ook voor een prettige ‘duw’ in de rug. Het verbruik bij een sportieve rijstijl is stevig, maar niet buitensporig. De constructeur geeft 11l/100km op voor de gemengde cyclus.

Hoewel de kunststoffen in het interieur ‘Japans’ ogen en het stuurwiel naast een hoogteverstelling ook een instelmogelijkheid in de diepte zou kunnen verdragen, is de rijhouding goed en is het aangenaam toeven aan boord van de Forester. De uitrusting is dan ook volledig; zwart leder, een MOMO-sportstuur, een audiosysteem met zeven luidspreker en CD-wisselaar en elektrisch bediende ruiten en spiegels. Aan de buitenzijde verraden de luchthapper op de motorkap, het specifieke 16-duims lichtmetaal (nieuw ontwerp) en de uitlaat met een grotere diameter dat het om de gepeperde Forester gaat. Het model is meteen leverbaar en moet € 30.995 kosten. Inclusief GPS met 7-duims aanraakscherm wordt dat € 32.995.

Omdat in Europa sportiviteit toch nog steeds geassocieerd wordt met mechanisch schakelen, brengt Subaru van de strafste Legacy een handgeschakelde versie op de markt. De handbak is gebaseerd op die van de Impreza WRX STi, heeft zes verhoudingen, maar is onder meer ontdaan van het ‘short-shift’-mechanisme. Daardoor zijn de schakelwegen wat langer en is het gevoel een stuk minder droog en mechanisch. Uiteindelijk werd bijna de helft van de onderdelen herzien. Aan de drieliter zescilinder boxermotor met een vermogen van 245pk en 297Nm koppel werd niet geraakt. Door de energieverslindende automaat uit de aandrijflijn te halen, die zoals bij elke Subaru op de Europese markt de vier wielen bedient, en de extra verhouding ten opzichte van de automaat gaan de prestaties er op vooruit. De vierdeurs spurt naar 100km/u in 6,9sec (8,2 met automaat) en de topsnelheid bedraagt 243km/u. Voor deze Subaru Legacy 3.0R spec. B werd de afstemming van het onderstel herzien. In samenwerking met Bilstein, dat de dempers leverde, werd geopteerd voor een afstelling die nog scherper was. Breed 215/45-rubber op 18-duims lichtmetaal zorgt voor het contact met het wegdek en spijtig genoeg ook voor behoorlijk wat rolgeluid. Voor wie erin zou slagen de vierwielaandrijver uit het lood te slaan -wat ons schier onmogelijk lijkt- wordt voortaan ook optioneel een stabiliteitscontrolesysteem (VDCS) aangeboden.

Donker getinte koplampunits en een interieur met zwart leder en aluminium accenten zijn discrete, uiterlijke tekenen het potentieel van spec. B. Ook deze uitvoering is meteen leverbaar. De Sedan kost € 39.995. De Break is vanaf € 40.995 verkrijgbaar. Voor VDCS moet telkens € 1.000 extra neergelegd worden.


Geef commentaar
comments by Disqus