vernieuwde Mercedes C-Klasse

vernieuwde Mercedes C-Klasse
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Omdat de Mercedes C-Klasse al in mei 2000 werd gelanceerd, werd ter gelegenheid van het Autosalon van Genève dit jaar een facelift voorgesteld. Die had vooral tot doel meer dynamiek, comfort en kwaliteit te bieden. De uiterlijke aanpassingen blijven dus -zoals steeds bij Mercedes- beperkt tot details. Intussen is de vernieuwde editie vlot leverbaar en reden we met de opgewaardeerde C220 diesel. Aan onze testwagen hangt een basisprijskaartje van € 31.097, maar de gebruikelijke lange optielijst bij Mercedes zorgt voor een totaal van € 41.628,84. Tot de voornaamste basisuitrusting horen een snelheidsregelaar, verwarmde ruitensproeiers, een multifunctioneel stuur en display en de automatische klimaatregeling die sinds de opfrisbeurt altijd geleverd wordt.

De visuele impact van de uiterlijke wijzigingen is beperkt, maar merkbaar. Zo werd de grille vervangen door een moderner exemplaar met drie horizontale lamellen, zijn de koplampen voorzien van helder afdekglas en is er een nieuwe voorbumper met een bredere luchtinlaat. Omdat de spoorbreedte toenam van 1493 naar 1505mm lijken de wielkasten beter gevuld. De aanpassing aan de binnenzijde heeft een grotere impact. Het nieuwe instrumentenbord met heldere verlichting is immers een hele verbetering. Het is beter afleesbaar, maar -vooral- meer bij de tijd. Bovendien accentueren de chroomringen rond de instrumenten de allure die veel mensen nog steeds met het merk met de ster associëren. Het zitmeubilair en de ergonomie is als vanouds uitstekend want ongewijzigd. Dat wil uiteraard ook wil zeggen dat de C nog steeds geen ruimtewonder is.

De gewijzigde afstelling van het chassis kunnen we smaken. Mercedes maakte de C-Klasse wat dynamischer zonder al te veel toegevingen te doen op het vlak van comfort. Bovendien werd de besturing directer en werd het schakelgevoel van de handgeschakelde zesversnellingsbak verbeterd. De bak vraagt omwille van het smalle schakelpatroon wat gewenning en mocht nog directer zijn, maar biedt niettemin voldoening. Door gebruik te maken van standaard 16-duims wielen en bedere 205/55 R16-banden gaat het weggedrag erop vooruit en krijgt de bestuurder een beter idee van de intenties van het chassis. De C prefereert een gezapiger rijstijl, maar presteert zonder morren en overtuigend als de bestuurder het onderste uit de kan wil. Dat de diesel van 143pk naar 150pk werd opgetrokken is van belang in vergelijking met de almaar krachtiger wordende concurrentie. De motor is vooral soepel met een koppelreserve van maximaal 340Nm, wat door afstandsrijders gesmaakt zal worden. De eerder sportieve spreiding van de versnellingsbak maakt een acceleratietijd van 10,1sec naar 100km/u mogelijk. De top bedraagt 220km/u. Onze testsessie werd afgeklokt met een verbruiksgemiddelde van 8,9l/100km, wat gezien de gevraagde prestaties zeer redelijk is. Het verbruikgemiddelde voor de gemengde cyclus bedraagt volgens de constructeur 6,1l/100km.

Helemaal bovenaan het gamma vinden we voortaan een nieuwe AMG-uitvoering. Die wordt aangedreven door achtcilindermotor die goed is voor 367pk en 510Nm koppel. Dat topmodel haalt 100km/u in nauwelijks 5,2sec. Eveneens nieuw is een viercilinder compressormotor die 192pk levert.


Geef commentaar
comments by Disqus