Peugeot 407

Peugeot 407
Bekijk 20 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
De nieuwe 407 werd op het Autosalon van Genève voorgesteld en staat sinds kort bij de dealer. De hoogste tijd dus voor een eerste test. We reden met de 2.2 benzine en de 2.0HDi. De fiscaal vriendelijke 1.6HDi is helaas nog niet beschikbaar.

De 2.2 levert 157pk bij 5.650t/min en een maximaal koppel van 217Nm bij 3.900t/min. Ten minste 92% daarvan is permanent ter beschikking tussen 2.000 en 5.500t/min en daardoor is de 2.2 in combinatie met een handgeschakelde zesbak een bijzonder soepel rijdende combinatie geworden. Omdat de verhoudingen van die bak lang gekozen zijn, kan je aan constante hoge snelheden rijden in relatieve stilte. De spurt naar 100km/u kan in 10,1sec en dat voelt meer dan vlot aan. De 2.0HDi kennen we al uit diverse producten en levert 136pk bij 4.000t/min. Het maximumkoppel bedraagt 340Nm, inclusief 20Nm die tijdelijk door een “overboost”-functie geleverd wordt. De dieselmotor zal in België alvast tot de komst van de 1.6HDi (die wel al besteld kan worden) de meest verkochte variant worden. Een acceleratietijd van 11 seconden rond is een accurate weerspiegeling van de dynamische eigenschappen van het model; net iets meer dan gewoon vlot, maar niet echt snel. Door de doordachte spreiding van de versnellingen komt de diesel tijdens de tussenacceleraties uiteraard wel sterk voor de dag. De topsnelheid van de 2.2 bedraagt 220km/u terwijl de HDi er bij 208km/u de brui aan geeft.

De 407 staat op het onderstel dat door de groep ook al wordt gebruikt voor de Citroën C5, maar die heeft een hydraulische ophanging. Peugeot doet het met ‘gewone’ veren en dempers, maar opteerde wel voor een zeer geavanceerde architectuur. De voorophanging maakt gebruik van dubbele bovenliggende driehoeken. Achteraan wordt gebruik gemaakt van een mutli-link achtertrein. Een combinatie die we kunnen smaken en die dankzij een eerder stugge afstelling aanzet tot sportief rijgedrag. Hoewel de snuit van de diesel een tikkeltje zwaarder aanvoelde dan die van de benzine, reageren beide wagens uitgesproken snedig op de input van het stuurwiel. De voortrein heeft in normale omstandigheden ook niet de minste last om de krachten op het wegdek te krijgen. Onderstuur steekt finaal de kop op, maar het is. De stabiliteitscontrole is boven 50km/u steeds ingeschakeld, maar gelukkig is het systeem van de 407 zowel discreet als efficiënt. De berline rijdt subliem en tussenkomsten worden, tenzij je écht te ver gaat natuurlijk, nauwelijks opgemerkt.

Om bij een aanrijding meer krachten te kunnen absorberen en de zwakke weggebruikers een grotere ‘zachte’ zone te kunnen bieden, kreeg dit nieuwe model een uitgesproken lange snuit. Die wordt benadrukt door de voor uitgeschoven A-stijlen die op hun beurt door plooilijnen geaccentueerd worden. De gapende grille vooraan is natuurlijk ook een blikvanger. Het geheel is 4,76m lang, 1,81m breed en 1,44m hoog. Het interieur wordt daarmee wat ruimer, maar de kofferruimte moet wat aan volume inboeten en dat is uitzonderlijk. In de 406 kon 430l in de kofferbak, bij de 407 is dat 23l minder. Peugeot zorgde wel voor een uitstekende belaadbaarheid. Voor een berline met een klassieke kofferklep is de toegang ruim, de kofferwanden zijn vlak en de ontwerpers zorgden voor voldoende diepte om twee harde koffers boven elkaar te kunnen plaatsen. Het interieur overtuigd door de heldere structuur, de afleesbaarheid van de tellers en de uitzonderlijk goede zithouding. Een collega merkte terecht op dat de gebruikte kunststoffen er in realiteit wat plastiekeriger uitzagen dat het fotomateriaal deed vermoeden. Nog geen Duits niveau dus, zonder dat het er echt goedkoop uit ziet. Het interieur van de testwagens was geheel vrij van storende geluidjes, maar even goed was de aansluiting van de interieurpanelen niet steeds even smetteloos.

Peugeot biedt een aantal bekledingsmogelijkheden aan, zowel wat sierlijsten als stof/ledercombinaties betreft, zodat de meest uiteenlopende persoonlijkheden op hun wenken bediend worden. De voorzetels bieden veel steun en zijn comfortabel. De vulling is bovendien iets minder zacht dan wat we van de Fransen gewend zijn. Genoeg om de vermoeidheid bij lange ritten te onderdrukken en toch soepel genoeg om veilig uit de buurt van Duits-hard te blijven. Voer voor kilometervreters.


Geef commentaar
comments by Disqus