Renault Laguna Grandtour 1.5 dCi Inleiding

Renault Laguna Grandtour 1.5 dCi
Bekijk 8 foto's
Door: BV 15-02-2008

Zoals het eruit ziet hebben de heren bij Renault hun buik vol van Créateur d'automobile te zijn. De gedurfde slagzin die hun zin voor vernieuwing moet onderlijnen, zit in de koelkast. En de filosofie staat in het vriesvak. De vorige generatie producten van het merk zette Renault op de kaart als designer, met de gedurfde Mégane en de bijzonder geslaagde eerste Laguna-generatie. En net zo snel als het merk zich in de kijker had gewerkt, verdween het van de shopping-lijstjes van veel potentiële (fleet-)klanten. Er waren betrouwbaarheidsproblemen, zowel van technische als van elektronische aard. Renault heeft z'n les geleerd. Niet alleen werd de vorige Laguna langzaam maar zeker van z'n kinderziektes bevrijd en is deze nieuwe telg op diezelfde technologie gebaseerd, er werd tegelijk fel geïnvesteerd in productieprocedures, kwaliteitscontrole, er werden enkele toeleveranciers de laan uitgestuurd en de 120 prototypes voor deze generatie reden drie maal meer testkilometers dan gebruikelijk is. De boodschap? Deze Renault is betrouwbaar. En om die te onderlijnen biedt het merk met de Ruit voortaan 3 jaar of 150.000km garantie.

De Laguna en Laguna Grandtour zijn gebaseerd op hun voorgangers, maar er zijn toch enkele nieuwe motorversies te melden. De meest interessante is ongetwijfeld 1.5 dCi dieselmotor. Een kleine, maar met 110pk toch vrij potige viercilinder die onder een 130, 150 en 175pk sterke 2.0 dCi in het aanbod komt. Het benzinepalet is eerder karig, met een tweeliter en tweeliter turbo. Dat is niet erg. In ons land koopt toch omzeggens niemand een Laguna benzine. Het uitrustingspalet omvat nog steeds vijf niveaus waarin de klant telkens kleuren en opties kan kiezen. In opgaande lijn zijn dat Authentique, Expression, Dynamique, Privilege en Initiale. De 1.5 dCi is ook de goedkoopste Laguna Grandtour uit het aanbod. Z'n vanaf-prijs bedraagt € 24.100. De basisuitvoering ontbeert weliswaar een aantal comfortitems (zoals een snelheidsregelaar), een manuele airco is wel steeds aanwezig en daarmee wordt aan onze grootste verzuchting voldaan. De testwagen is een Expression die niet alleen een manuele airco, maar ook 16-duims lichtmetalen velgen, mistkoplampen, een lederen stuurwiel en versnellingspook en zijdelingse beschermstrips in koetswerkkleur krijgt. Het exemplaar kost € 25.400 inclusief € 500 voor de metaalkleur.

Geef commentaar
comments by Disqus