Chrysler Grand Voyager 2.8CRD Rijgedrag

Chrysler Grand Voyager 2.8CRD
Bekijk 8 foto's
Door: BV 27-03-2008

De Grand Voyager krijgt een van Mercedes afkomstige 2.8l viercilinder dieseleenheid onder de kap. Dat is zowat de grootste viercilinder op de markt en hoewel hij wel reeds over common-rail technologie beschikt, is het geen uitblinker. Hij levert 163pk en een behoorlijk koppel van 360Nm. Dat laatste is vooral aan de lange slag te danken. Hoewel Chrysler ongetwijfeld gepoochd heeft de isolatie te optimaliseren, kan je moeilijk om het feit heen dat je met een diesel rijdt. Bij een koudstart is de brom doordringend en ook wanneer het blok op bedrijfstemperatuur raakt sijpelen decibels en trillingen door. En zo'n Voyager is natuurlijk een gigantische klankkast.

De ophanging is in vergelijking met z'n voorganger flink verbeterd. Achteraan zit nu een halfstarre as met gasdempers en spiraalveren. Voorheen was dat nog een star exemplaar. Als ware het een bestelauto. Vooraan was de ophanging uiteraard reeds geheel onafhankelijk. Chrysler heeft wellicht gepoogd een meer Europese afstelling te creëren. De voortrein geeft daardoor constant kleine schokjes door terwijl achteraan graag gebruik gemaakt wordt van de grote veerweg en nagenoeg alles met een zachte wiegende beweging wordt opgevangen.

Met 2,1 ton droog aan de haak, mag je van de prestaties niet te veel verwachten. Maar de Grand Voyager kan met het verkeer mee. Een sportieve rijstijl meet je je best niet aan. De automaat heeft wel zes gangwissels maar de software is zeer Amerikaans. Actief terugschakelen is hem bijvoorbeeld onbekend. Je kan op de remmen rekenen, maar niet al te vaak want vermoeidheid treedt gauw op. Omdat de motor uit z'n pijp moet komen, vraagt hij een slok diesel. Bij een rustige rijstijl haalden we 10,8l, maar het testgemiddelde bedraagt 11,8l, exact één litertje meer. Dat is redelijk, gezien de omvang,maar niet meer dan dat. De besturing zo middelmatig dat ze eigenlijk geen enkele indruk heeft nagelaten. Ook niet negatief trouwens. Het weggedrag is goedmoedig in die zin dat de wegligging voorspelbaar en controleerbaar onderstuurd is. Maar als het tractie en grip aankomt bengelt de Chrysler onderaan de (korte) lijst met concurrenten.

Geef commentaar
comments by Disqus