Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI Rijgedrag

Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI
Bekijk 30 foto's
Door: BV 29-04-2008

De A3 is het zoveelste product van het Duitse concern dat bovenop het Golf-onderstel wordt gekwakt. Nogal logisch, want dat geldt ook voor de A3. We lopen bepaald niet warm voor de eigenschappen van sommige dieselmotoren van de groep. De benzines zijn daarentegen goed te smaken. En niet in het minst deze 2.0 TFSI. De motor die debuteerde in de Golf GTI en intussen al in een ganse schare producten leverbaar is. Goed voor 200pk bij 5.100 tot 6.000t/min en een trekkracht van 280Nm die over een uitzonderlijk breed toerentalgebied (van 1.800 tot 5.000 omwentelingen) wordt uitgesmeerd. In dit geval wordt hij gepaard aan de DSG-automaat. De technologie met dubbele koppeling die met kop en schouder boven de andere automaten uitsteekt. De schakelovergangen zijn haast onvoelbaar, bliksemsnel en de technologie anticipeert uitstekend. In de Golf GTI deze technologie ook nog eens gecombineerd met een strakke en zeer efficiënte voortrein.

Bij deze Audi ging men niet zo ver. De ophanging is relatief soepel, al worden kleine trillingen nog steeds aan de inzittenden doorgegeven. Dat is weinig aangenaam en een kwaal van het platform. De voortrein gooit de pk's ook vaak te grabbel. Bij droog weer is deze A3 nog min of meer vlot uit de startblokken te krijgen, maar op een natte ondergrond is de tractie ondermaats. Eens de initiële inertie gebroken is, overtuigt deze combinatie met flukse hernemingen. Dat betaal je cash aan de pomp, maar daarover moet je niet zeuren. Als je het gaspedaal met zachtheid behandeld moet je immers ook in staat zijn een redelijk verbruiksgemiddelde van een liter of 8 op te laten tekenen. Het weggedrag is onvoorwaardelijk en progressief onderstuurd. Als je hard wil gaan, wil dat nogal eens frustratie opwekken. Voorspelbaar is het natuurlijk wel.

Uiteraard zijn de rij- en rolgeluiden minder gedempt dan bij een gesloten wagen. Maar de kap is zeer goed geïsoleerd, dus het blijft binnenin relatief stil. En ook het thermisch comfort is goed. Met het dak open, toont de A3 zich niet als de meest tochtvrije cabrio die we kennen. Maar met het windscherm zijn autostradesnelheden ook perfect doenbaar.

Geef commentaar
comments by Disqus